Månadens favoritväxt ~ oktober

Det är dags att välja oktobers favorit inne hos Anna Vattenkanna och aldrig har väl valet varit så enkelt och självklart som denna månad. I oktober finns det bara en primadonna i vår trädgård, men det är också en som inte går av för hackor.

Tillåt mig att presentera: Ullungrönnen sorbus ‘Dodong’.Ullungrönn sorbus dodong

Ullungrönn sorbus 'Dodong'

Vårt träd är flerstammat, det är därför det är så tätt nertill till skillnad från andra man ser. Vi beställde ett extra stort träd på plantskolan och de plockade hem ett flerstammigt åt oss vid sin inköpsresa i Holland.

‘Dodong’ är härdig upp till zon 4 och blir som fullvuxen 8-10 meter hög. Vårt exemplar kommer troligtvis att bli något lägre eftersom det är flerstammigt (vilket är anledningen till att vi valde det). Vid plantering 2004 var trädet 175 cm högt. Sedan har det växt med runt 50 cm om året. Lite svårt att uppskatta höjden idag, men minst fem meter skulle jag tippa. Häcken bakom trädet är manshög, runt 180 cm hög.

Av alla träd i vår trädgård, vi har över 30 stycken i varierande storlek, så är detta min absoluta favorit. Detta är något så ovanligt som ett träd som är lika vackert, oavsett årstid.

På vintern glänser stammarna fint i solen…dodong bark

På våren kan man njuta av de fina röda knopparna…dodong knopp 14 april

I början av sommaren blir trädet översållat av stora vita blomklasar…Ullungrönnen Sorbus 'Dodong' i full blom.

Och på hösten… Ja, ni såg själva i början på inlägget! 🙂

14 thoughts on “Månadens favoritväxt ~ oktober

  1. Håller fullständigt med dig! Vackraste trädet av dem alla – året om dessutom!
    Såååå vackert ert träd är. När jag ser det ångrar jag mig nästan att vi inte satte ett flerstammigt.

    Mycket trevligt inlägg!

    Kram,
    Maria, som också visar bilder på sin Ullungrönn idag:)

    • Ja, jag är så otroligt glad att jag valde en Dodong när vi skulle ha träd till Trädhörnet. Jag tycker det är snyggt med krona, det är bara det att vi inte riktigt vill ha trädet så högt hos oss. Nu ska jag kika in hos dig! 🙂 Kram Kristina

  2. Åh vilket vackert val! När man säger namnet ‘Dodong’ några gånger efter varann så låter det som ett tåg … ‘Dodong, dodong, dodong’. Men det var en lite knäpp parantes 🙂 . Förstår att du älskar denna vackra rönn. Det är så härligt med träd som är vackra året om. Vilka jättestora blomklasar. Och vilken fantastisk höstfärg. Den brinner ju verkligen. Och den blanka, vackra stammen. Jättesnygg!

    Ha det så bra!

    Kram Anita

    • Ja, ibland känns det som man tjatar lite, men det är verkligen ett riktigt fint träd. Jag är ju förtjust i träd som ”har något mer”, vackra höstfärger, fina blommor, bär till fåglarna… och den här har banne mig allt. Kram Kristina

  3. Jättevackert träd! Jag hade nog tagit bort lite av smågrenarna eller bladen längst ner så att man verkligen upplever det vackra i att det är ett flerstammigt träd. Läcker höstfärg och blommning!
    Ha det gott!/ Anna

    • Ja, det är absolut en tanke, för nu syns inte stammarna så mycket. Det står flera buskar framför trädet, så jag måste stamma upp en bra bit för att det ska synas, det är därför jag har dragit mig för det. Ha det fint du också! Kristina

  4. Fint val Kristina! Och vilket otroligt intryck det gör med flera stammar. Mitt ex är inte så pampigt för det står rätt inklämt. En frösådd så det är ändå speciellt för mig. Jag är nog allra mest förtjust i de gröna bladen som är så fräscht gröna och fortfarande fina när de stora bärklasarna mognar. Kram, Carina

    • Ja, visst är ”sommarbladen” fina, de också? Att vårt träd skulle se ut så här var inget vi visste när vi beställde ett flerstammigt, så det blev en bonus kan man säga. Vi är väldigt nöjda med att den mer är en jättelik buske. För ett år sedan planterade jag en vitblommig klematis en liten bit ifrån stammarna, den är på god väg att börja klättra upp i Dodongen nu. Jag hoppas att det blir så snyggt som jag föreställer mig i fantasin. Återstår att se. 🙂 Kram Kristina

  5. Utmärkt val! Men hjälp vad det är stort! Eftersom vårt står väldigt nära huset hoppas jag inte det ska börja växa så där mycket som ditt, svälj! Vackert, vackert, vackert!
    Kram
    Katarina

    • Vi häpnade över tillväxten de första åren, det har vuxit så oerhört snabbt. De flesta andra träd klämmer ju inte iväg 50 cm om året direkt. Kopparlönnen har väl t.ex. vuxit en meter på tio år… typ. Hoppas ditt träd växer lite lagom. Kram Kristina

  6. Ja, det är verkligen vackert. Jag funderar på att plantera ett i min trädgård, men jag undrar om man kan använda bären till rönnbärsgelé eller för att krydda brännvin. Vet du det?

    • Mycket bra fråga. Jag har inte provat vare sig det ena eller andra, men med tanke på att bären är mycket stora och fåglarna oftast rensar trädet på bär före de andra rönnarna så är bären förmodligen väldigt goda.

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

