Julstämning och amaryllisblomning

Blev en lite längre bloggpaus än vad jag hade tänkt, men nu är jag tillbaka igen.

Familjen har varit iväg på minisemester till Lübeck och julmarknaden där. Inte lika stämningsfullt som när maken och jag var där för tre år sedan, då låg marken vit och glittrande. Nu var det lika grått och regnigt som hemma i Sverige, men fint ändå.

Lübeck julmarknadJulmarknaden med sina ljusgirlanger. Vi drack varm glögg och choklad och handlade små julpaket att ta hem.

Lübeck gata
Fina ljusprydnader över gatorna och många byggnader var snyggt upplysta. På bilden är det porten till Gamla stan.

Vi bodde på ett bättre hotell, Holiday Inn, och var mycket nöjda med det valet, inte minst den överdådiga frukostbuffén. Medan jag mumsade på det jag gillade mest i frukostväg gick barnen in för sockerchock. Vitt bröd med nutella och honung, mjölk med chokladflingor och pannkakor med chokladsås… Men är man på semester så är man, även barn ska ju få äta det de gillar (när det inte är skolvecka).

Lübeck frukost
Mmm för hotellfrukost! Nybakat grovt bröd med brieost, grekisk yoghurt med honung, russin och färsk frukt och så ett riktigt gott Roibus-te smaksatt med mango och passionsfrukt.

Kvällarna innebar restaurangbesök och där blev det lite berg- och dalbana. Maten var bra på alla restaurangerna, men väntetiden och servicen uslare än usel på det ena stället vilket inte var så kul då vi firade min födelsedag just den kvällen. Vi tröstade oss med god dessert när vi väl var tillbaka på hotellet igen. Hotellets restaurang bjöd faktiskt på den bästa maten under semestern: grillad anka med balsamico- och hallonsås, pumpa med aprikossås och friterade potatisdumplings i dragon och salvia-smör. Riktigt gott och spännande smaker!

Lübeck gran
Hotellet var julpyntat både in- och utvändigt, vi gillade den maffiga granen utanför allra mest. Oräkneliga små lampor gjorde den så glittrande vacker.

Enda trista med minisemestern var att maken blev dålig dagen vi skulle åka hem och det föll på min lott att köra. Jag gillar inte alls att köra länge i tung trafik på motorväg, maken ser det som en utmaning och har inga problem med det, så det var trist för båda parter. Nåja, hem kom vi så småningom utan några missöden och maken är numera tillfrisknad.

Och väl hemkomna möttes vi av fin amaryllisblomning! Det är första året som jag driver egna lökar och det har gått riktigt bra. Två av lökarna hade passat på att slå ut medan vi var borta. Nu väntar jag bara på den tredje, men den är på gång den också.

amaryllis Carmen
Blodröda amaryllisen ‘Carmen’.
amaryllis Christmas Gift
Krispigt vita amaryllisen ‘Christmas Gift’.

Nu ska jag läsa i fatt inne hos er andra och se vad ni har haft för er.

8 thoughts on “Julstämning och amaryllisblomning

  1. För det första … Grattis i efterskott! Härligt med minisemester även om maken blev sjuk och du fick köra hem. Jag har många gånger tänkt åka till Lübeck på julmarknad men det har aldrig blivit av. Måste nog se till att göra det, det går till och med bussresor härifrån så det är enkelt att ta sig dit.

    Grattis också till amaryllisblomningen! ‘Trés Chic’ har snart blommat färdigt hos mig och nu väntar jag på ‘Ice Queen’ som håller på att öppna sig. De andra växer och frodas men knopparna verkar dröja med att öppna sig. Får se hur många av dom som hinner slå ut till jul. Men julen är ju lång, enligt visan varar den ju till påska 😉

    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Anita

    • Tack! 🙂 Jag vill nog inte åka iväg på julmarknad varje år, men det är mysigt att åka iväg några dagar och ”bara vara”. Själva marknaden är inte superstor, men det är en fin gammal stad och mycket dekorationer som bidrar till den rätta julstämningen. Amaryllisarna fortsätter att slå ut och vara jättefina, så glad att jag lyckades få dem att komma igång.
      Kram Kristina

  2. Mysigt att komma iväg ibland och sätta sig till dukat bord. Förstår att ni hade en trevlig helg. Jag har haft lite nostalgiska tankar kring december i München som var helt fantastiskt i jultider. Att komma hem till blommande amaryllis som välkomnar 🙂

    Kram, Carina

  3. Ser fint ut på bilderna även om snö såklart ger ännu mer stämning.
    Även här blommar amaryllisarna fint nu. Hoppas de orkar över juldagarna också.

    Kram

  4. Tack för din kommentar hos mig! Snart ska jag titta på ditt Frankrikeinlägg och drömma mig bort, även om soffan här hemma faktiskt känns både skön och avkopplande just nu 🙂
    Vi kommer antagligen att köra längs Frankrikes östkust, ingen av oss har åkt den vägen tidigare så det blir spännande att få se och uppleva kusten där.
    Kan vi dessutom kunna hitta någon sevärd trädgård skulle det vara underbart.
    Vi har mer eller mindre bestämt att vi åker där på hemvägen och det blir i mars, alltså inte riktigt lika mycket vinter som nu…
    Önskar dig en God och fridfull jul!
    Kram Maria

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

