Å andra sidan ~ Blommig fredag

Få områden i vår trädgård har vållat oss så mycket huvudbry som gräsmattan under det stora plommonträdet. Det kvittade vad vi gjorde så blev det inte bra. Våtarven frodades under trädet, mossan likaså. Och så fort man skulle in med gräsklipparen under trädkronan fick man skräp i håret eller en gren i huvudet.

lund förr
Plommonträdet sommaren 2000, ett halvår efter att vi köpte vårt hus. (Ursäkta bildkvalitén, inskannat analogt foto.)

Å andra sidan…

… kan ju fuktiga skuggiga marker under ett stort fruktträd bli alldeles ljuvligt vackra lundpartier i stället. Så efter att ha kämpat med gräsmattan i flera år så gav vi till slut upp och anpassade växtvalet.

Efter fyra år är nu Lundområdet en av mina absoluta favoritplatser i trädgården. Och om tre månader stundar den vackraste tiden.

lund 24 april 13
24 april 2013. Lite små gröna skott är på väg upp.

lund 13 maj 13
13 maj 2013. Tre veckor senare ser det ut så här.

Lund 20 maj 2
22 maj 2013. Och bara en enda vecka senare ser det ut så här!

Under plommonträdet växer myskmadra, sockblommor, funkior, vipprams, jätterams, sorgklocka, trillium, nävor, aklejor, lunddocka, dubbla vitsippor, hundtandsliljor, krolliljor, klockhyacinter, botaniska tulpaner, blodört och mycket mycket mer. För att få upp höjden lite i området finns det också en pärlbuske och höga gammaldags blå riddarsporrar. (Om du vill veta namnet, för markören över fotot så kommer namnskylten upp.)

Jag har faktiskt en ”Å andra sidan” till, på motsatta sidan i trädgården. I alla år har vi kämpat med solgassiga Rosenrabatten som ligger i söderläge vid gatan. Förra året grävde vi om rabatten, la ner bevattningsslang till de törstiga Austinrosorna och satsade i övrigt på enbart solälskande torktåliga växter. Stäppsalvia, olika sorters stäppliljor, trädgårdsiris, kaukasiskt fetblad, ännu fler vår- och sommarblommande lökar (våriris, tulpaner, honungslök och mycket mer) och så linnarian som älskar det soliga läget. Hur det blev får jag återkomma till senare i sommar. Det känns i alla fall bra att ha slutat kämpa emot naturen. Nu har vi inga ställen kvar i trädgården där vi behöver fjäska för växterna för att de ska trivas.

Vill du läsa om fler ”Å andra sidan” så tittar du in hos Hélena här.

52 thoughts on “Å andra sidan ~ Blommig fredag

  1. Vilken skillnad! Det är jättevackert och jag förstår att du är nöjd med den.

    Jag känner igen mig precis. På norrsidan av vårt hus växte det aldrig bra. Nära huset nådde inte regnet in så ofta och längre bort var det bara mossa. Så jag gjorde som du och anlade en lund. Har jag aldrig ångrat! Ha en fin helg.

    Anette

  2. Bra val, men jag har aldrig varit nån vän av gräsmatteskötsel 😉 Vacker förändring och många härliga växter, och mycket mer lättskött. Fin tolkning!

    Kram, Carina

  3. Visst är det härligt att se skillnaden som är under alla veckor på den blomstrande tiden av året. Tur att du har dokumenterat så bra. Å andra sidan har man inte alltid tid till det.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    • 🙂 Nä, förra året hade jag inte tid att fotografera när plommonträdet blommade för fullt. Tror det gjorde det en helg vi inte var hemma. Men när det växer så det knakar brukar jag ta en runda i trädgården ungefär en gång i veckan och dokumentera. Det var jag glad för nu.
      Ha det fint du också.
      Kram Kristina

    • Tack! Vad roligt om du fick inspiration, det är en del av anledningen till att jag bloggar och visar före- och efterbilder. Det går att göra om en platt villaträdgård med bara gräsmatta på en handfull år.

  4. Vet du, jag blir alldeles salig när jag ser förvandlingen. Så jätte, jättesnyggt det blev. Det där med att försöka klippa gräs under träd med låga grenar känner jag till. Många gånger har jag hört muttranden från gräsklippemannen när han slagit huvudet i en av grenarna. Jag har också därför eliminerat så mycket gräs som möjligt vid det mest besvärliga trädet och mer eliminering är på gång.

    Roligt att studera dina växter. Jag ser att du har anagrambräcka. Den har jag också. Tålig, diskret och elegant i sin enkelhet. Fast den är duktig på att sprida sig. ”The Bride” har jag försökt med men den klarade sig tyvärr inte. Funkia av olika sorter älskar jag. Just att den finns i så många nyanser, vitt, grönt, gult, blått. Varje år brukar en ny funkia av någon anledning smyga sig in i min trädgård 🙂

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    • Tack! Hoppas få ta del av din gräseliminering så småningom. 🙂 Anagrambräckan är en favorit i all enkelhet. Jag brukar låta den sprida sig lite lagom genom att klippa bort de överblommade stänglarna på alla plantor utom en. Funkia är ett släkte som jag uppskattar mer och mer. Det enda jag inte gillar är att de är så svåra (läs: tunga) att flytta på, åtminstone om man inte vill hacka söner plantan i småbitar, utan vill ha kvar den stor. Men nog finns det plats för fler sorter här också.
      Önskar dig också en fin helg!
      Kram Kristina

    • Tack! Ja, varför slita med en besvärlig gräsmatta när man kan slippa? Vi har ju lekplats o fotbollsplan ett kvarter bort, barnen kan springa där i stället. I vår trädgård leker barnen kurragömma och smyger på varandra. fatta vad många kul gömställen det finns bakom träd, buskar och upphöjda odlingsbäddar…
      Kram Kristina

  5. Vilken förändring och vilken bra sådan! Ni har verkligen nyttjat stället på bästa sätt ser det ut som. Jag vill ha min Lund sådär frodig och fin.

    Kram

  6. Himmel så fint!! Jag har försökt få till en rabatt under plommonträdet, och det går sådär… Så torr och det vill sig inte riktigt. Jag kommer lusläsa dina växtval.
    Och du har ju toksnyggt hos dig!
    Kram Maria

  7. Vilken förändring! Väldigt fint växtval också. Jag har själv massor av gräsmatta som det kliar i fingrarna för att sätta spaden i. Tyvärr är det 4 mot 1 i familjen när vi röstar om fotbollsplanen, så jag får hålla till godo med rabatter i utkanterna…:-)
    Kram
    Elin

  8. Hur fint som helst! Nu satte du griller i huvudet på mig….. Ska nog ta och utöka en av mina rabatter så att den fortsätter runt ett äppelträd !

    Vad synd att gräva bort gräsmatta 😉

    Kram

    • Haha! Ja, visst är det synd att gräva bort mer gräsmatta..! 😉 Tycker det låter som en jättebra idé att låta en rabatt fortsätta in under ett äppelträd.
      Kram Kristina

  9. Genialt grep dere har tatt der!
    Anla for flere år siden bed under et frukttre. Det er fantastisk på våren med løkblomstring. Resten av sommeren er det mest rot… Skal ta en nærmere titt på bedet ditt!

  10. Så bra det blir när man känner av var växterna trivs! Så underbart vackert under ditt plommonträd! Något att tänka på vid framtida planteringar!

    Ha det gott!
    Annika

  11. Det där blev verkligen bra! Bara ”galningar” kan vilja ha gräsmatta istället för en vacker lund 😉
    Om några år hoppas jag också ha en lund. Det är bara några träd som ska växa upp först. Man får inte ha bråttom…

  12. For en fantastisk inspirasjon!!! Flott å se hvordan en kjedelig plen kan bli til et flott og frodig område! Vi trenger plenen vår noen år til, som tumleplass for snuppa. Men når hun blir større har vi lyst til å gjøre noe sånt hos oss også 🙂

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

