Vårteckensspaning 20 april

Det märks verkligen att våren är tidig i år, nästa vecka blommar förmodligen bondpionen och det gör att jag härmed sätter punkt för vårteckensspaningen för i år. Men först kommer här ett sista inlägg med en mängd vårfoton.

19 april 14 bondpion
Bondpionen visar redan färg i sin knopp.

Sedan förra veckan har framför allt tulpanerna vuxit rejält. I trädhörnet lyser ‘Orange Toronto’.19 april 14 tulpan orange toronto trädhörnet

19 april 14 tulpan orange toronto
I Rosenrabatten är tulpanerna precis på väg att slå ut. Här växer ‘Concerto’, ‘Shirley’, ‘Maytime’ och ‘Pink impression’.
19 april 14 tulpaner rosenrabatten

Ljuset just nu är ju helt underbart! Sockblommorna lyser vårgröna i kvällsljuset.19 april 14 sockblommor

I Sparrisbäddarna har de första sparrisknopparna precis kommit upp.19 april 14 sparris

19 april 14 praktmagnolia
Praktmagnolian är precis på väg att slå ut helt.

19 april 14 stjärnmagnolia rosea
Vår nya magnolia, stjärnmagnolia ‘Rosea’, har också slagit ut sin första blomma!

19 april 14 kungsängslilja humla
Insekterna surrar överallt, här en humla på väg till ännu en kungsängslilja.

Lundens tid börjar närma sig med rejäla kliv. Vippramsen växer sig hög och jätteramsen är inte långt efter. Överallt växer små fina lundväxter sig allt större.19 april 14 lundområdet 2

19 april 14 lundområdet

Jag är svag för pärlhyacinter, det är bara att erkänna. I vår trädgård växer de ”vanliga” blå, som här under praktmagnolian:19 april 14 praktmagnolia pionrabatt pärlhyacint
 Men i trädgården finns fler färger:

Jag avslutar denna långa, för min del sista vårteckensspaning, med Ullungrönnen ‘Dodong’ som redan har knoppar i sina bladknippen.19 april 14 dodong ullungrönn

Vill du läsa fler vårteckensspaningar, så klicka bara på vitsippsbilden i högerspalten.

20 thoughts on “Vårteckensspaning 20 april

    • Ja, det är helt sanslöst tidigt denna vår. Sparrisen brukar ju inte komma förrän i början/mitten av maj… Njuter av trädgården jättemycket just nu! 🙂
      Kram Kristina

  1. Kul att se den vackra rosa stjärnmagnolian! Jag är svag för rosa… ..och pärlhyacinther… och – ja du vet hur det är 😉 Tydligen börjar pärlhycinther bli trendiga igen.. Var vi föregångare då?

    Härliga vårbilder! Går och tittar på dels en vildart och dels en som jag just nu inte vet om det är den gula Q-hybriden eller steveniana.. Spännande att följa knopparna är det i vart fall.

    Kram, Carina

    • Haha, någon ska ju vara före trenderna också… Har alltid gillat pärlhyacinter, från när jag som barn plockade rangliga vårbuketter.
      Visst är det spännande med knoppar, lite som att vänta på en present.
      Kram Kristina

  2. Så mycket vackert du har hos dig! Inser att jag ”behöver” fler tulpaner, gärna backsippa också. Dessutom fler sockblommor, mina är så klena i år. Ja, och gärna… Nej, farligt att vandra i din trädgård =oP
    Fortsatt glad påsk
    önskar
    Katarina

    • Tack! Visst är det farligt att titta in hos andra ibland och inse att det där vill jag också ha… Samma här när jag kikar in hos andra, men det är kul att få nya idéer också.
      Fortsatt glad påsk till dig också!
      Kristina

  3. Oj, vad mycket som blommar. Fast i år ligger vi inte så långt efter Skåne med våren som vi brukar här i Sjuhäradsbygden. Mina tulpaner började slå ut igår.

    Ha en bra vårdag!
    Luna

  4. Det är helt otroligt så mycket som är på gång där ute nu. Alldeles underbart! Jag undrar hur tidigt buskpionen kommer blomma i år???

    Kram

  5. Ojoj, det är ju nästan sommar hos dig med alla underbara blommor och knoppar som slår ut!
    Fast mina tulpaner har inte slagit ut ännu, tror de är sena sorter (flyttade in för 3 år sedan, så jag vet inte vilka tulpaner det är).
    /Caroline

  6. Det verkar som om våren övergått till sommar i din trädgård, gud så vackert det blommar!
    Tack för att du ville vara med i vårteckensutmaningen och dela med dig av dina vackra bllder.
    Hoppas du får en fortsatt solig och härlig vecka!
    Kram Annica

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

