En doft av apelsin

choisya ternata 1

Resminnen i form av något som växer gillar jag. Just nu blommar vår Choisya ternata, sanktpatriksbuske, som vi tog med hem från Frankrike förra året. Den står vid ingången och varje gång man går förbi känns en svag pust av apelsindoft. På engelska kallas den för Mexikansk apelsinblomma.

choisya ternata 2

Sanktpatriksbusken är inte härdig här, så den fick bo i frostsäkrade lekstugan över vintern. Men det var det väl värt!

Tre andra vita blomfavoriter just nu – som är fullt härdiga – är de här:

pärlbuske the bride
Pärlbuske ‘The Bride’

klematis swan wings
Klematis ‘Swan Wings’

sockblomma vit 'Niveum'
Dvärgsockblomma ‘Niveum’

Det händer så mycket i trädgården just nu att jag inte riktigt hinner med att blogga. Har lite för många frösådder, nyköpta växter och lökplanteringar som jag prioriterar. Men jag är snart tillbaka lite oftare! 🙂

Vill ni se hur det ser ut här just nu så är det bara att gå in på trädgårdsrundturerna ovan, det finns ett alldeles nytt bildspel för maj utlagt. Lunden är verkligen som allra vackrast just nu. Älskar att gå där och titta på allt som blommar.

 

 

13 thoughts on “En doft av apelsin

  1. Den här klematisen har jag missat, vilken snygging!
    Känner som du, det praktiska trädgårdsarbetet kommer först. Bloggen och fotograferingen sköts på korta vilopauser. (Och barnen sköter sig själva…., usch så hemskt det låter.) Ja, det är en konst att prioritera.
    Men nu närmar sig en förhoppningsvis solig långhelg för mig.
    Kram
    Marta

    • Ja, sådana här veckor är det skönt att barnen är så stora att de inte behöver ”minutpassning” längre. Längtar efter en hel helg i trädgården, utan kapuschong uppdragen. Vill plantera mina nya lundväxter nu. 🙂
      Kram Kristina

  2. En doft av apelsin är väl aldrig fel. Vilken söt liten buske. Och så trevligt när växterna kan knytas till resor eller personer/bloggvänner.
    Du gjorde fina – och många – fynd på växtmarknaden. Den fina fläckiga violen du köpte har jag i kruka på altanen. Ser ut som om den blivit färgstänkt. Himla läcker! Och tacksam.

    Den vita klematisen lägger jag direkt på min önskelista. Så snygg!

    Tamara

    • Ja, klematisen är en favorit för att den blommar så rikligt (kanske i och för sig inte är så underligt när den har rötterna bredvid matkomposten!!). Har upptäckt violer på senare år, visst sprider de sig lite, men de är ju hyfsat lätta att rensa upp och då tycker jag att det är helt okej.

  3. Kul att du gillade mitt förslag på träd! Jag blev allt sugen själv nu på en skenkamelia, lite ovanligt och det är så fint året om och sedan sensommarblomning på det. Men var ska det få plats???

    Kram

  4. Här är en till som har svårt att hinna med bloggandet. Kul med Sanktpatriksbusken, alltid kul med reseminnen. Är lite avundsjuk på ‘The Bride’ Den har jag prövat men den vill sig inte här. Den är annars något av det vackraste som finns på våren så jag förstår att du njuter.

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

    • Trist att ‘The Bride’ inte vill sig, men du har säkert en massa annat fint att njuta av just nu. Känns som trädgården svämmar över så här års. 🙂
      Önskar dig också en fin trädgårdshelg!
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

