Krolliljehavet i Lundområdet år 1

Förra hösten gav min mamma mig två stora krukor med krollilje-lökar som förstärkning till de lökar jag redan hade. Förhoppningen är att det på sikt ska bli ett ”hav” av krolliljor i Lundområdet, med myskmadra vid fötterna, riddarsporrar och funkia som fond och gillenia som ett vitt moln vid sidan.

Blomningen detta första år blev inte riktigt så maffig som jag hade hoppats. De tjugo stora lökarna vi grävde ner ville uppenbarligen ha ett ”etableringsår”, men fem av dem orkade som tur var blomma. Ska bli spännande att se hur det blir nästa år (därav rubriken).26 juni 14 krolliljor 1 26 juni 14 krolliljor 2

Mitt idoga strösslande med både krolliljefrön och kungsliljefrön varje år börjar ge resultat. Överallt där jag gräver i lundområdet får jag upp små fina lökar. Om en handfull år hoppas jag de orkar blomma.

Önskar er en fortsatt fin (om än regnig) vecka, oavsett om ni jobbar eller är lediga. Här kom det 20 mm idag… Har inte vågat gå ut och sett vad störtregnet ställde till med.

12 thoughts on “Krolliljehavet i Lundområdet år 1

    • Hoppas kunna bjuda på ännu mer inspiration från den här delen av trädgården nästa år.
      Kram Kristina (och jag vet känslan när man blir avundsjuk, men inte missundsam. Drabbas ofta av den när jag besöker andra.)

  1. Det är ju så vackert med krolliljor, tänk ett helt hav av dem:) Lycka:) Du är på god väg.
    Här får vi inte så mycket regn, en störtskur i dag men annars uppehåll
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    • Jag försöker se det framför mig, men det är svårt. Men det kan ju vara kul att ha foton från ”nu” när det en gång i framtiden har övergått i ”då”.
      Kram Kristina

  2. JAg har försökt mig på att så vita krolliljor men ännu har de inte grott. Rosa har jag och de blommar fint nu. Skulle gärna ha fler så jag gör som du, strör ut.
    Här har det kommit ett par skurar idag men ingen störtskur. Jag fick vattna i odlingslådorna för där är blasten så tät på vissa grönsaker nu att nättare skurar inte gör nytta.
    Hoppas allt klarade sig hos dig.

    Kram

    • Tycker att det har regnat klart nu för ett tag, några dagar med sol hade varit så skönt.
      Förr eller senare blir det ju fler krolliljor om an strösslar frön. Och den som väntar…
      Kram Kristina

  3. Mina krolliljor självsår sig villigt här, men det tar upp till fem år innan det är en planta som blommar. Första året bara ett litet blad, sedan är det ett par år med en krans men sen börjar våningarna växa på. Man får ha tålamod med trädgården. Det jag gillar med krolliljan förutom de otroligt vackra blommorna är att fröställningarna är så dekorativa på vintern. Jag sparar alltid några för att ha något kvar på höjden också över vintern.
    Lycka till med din ”havsodling”, krolliljor brukar klara regn väldigt bra också. Ytterligare en fantastisk egenskap hos dem. 🙂

    • Jag gillar också fröställningarna, de får sitta kvar så länge de orkar. Inte för att jag vill tänka på snö i juli, men de är vackra vitpudrade också.
      Sju år har jag läst en gång att det tar från frö till stor fullvuxen krollilja. Kan det ha varit i någon av Karin Berglunds böcker tro?

  4. De är vackra krolliljorna och med fröplantor på tillväxt så kommer färgvariationen också. Hoppas på helt outstanding ljusa och mörka..

    Kram, Carina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

