Färgglad citrus- och granatäpplesallad till julbordet

sallad 2

Den här salladen gör jag varje år till vårt julbord, den passar så bra till den gravade laxen. Gott med något syrligt och fräscht till den traditionellt tunga julmaten. Om du inte är säker på att all sallad kommer att gå åt, blanda inte i dressingen, utan låt gästerna ta den själva vid bordet. (Jag har fått det här receptet för många år sedan och vet inte varifrån det ursprungligen kommer. Vet du, så berätta gärna så jag kan ange källa.)

Citrussallad med granatäpple och avokado

För ca 6 personer

1 granatäpple
1 grapefrukt
2 söta apelsiner (gärna eko)
finrivet skal av en lime (gärna eko)
2 finhackade vitlöksklyftor
3 matskedar rödvinsvinäger
2 pressade limefrukter
½ tesked strösocker
1 kryddmått senapspulver
5 matskedar olivolja
1 rött ekbladssalladshuvud (eller annan sallad), sköljd och torkad
1 avocado, skuren i tärningar och doppad i lite lime
salt och peppar
1 tunt skivad rödlök till garnering

Tillredning

  • Skär granatäpplet i fyra delar, pressa tillbaka det yttre skalet och kläm ned fröna i en skål. (Akta kläder och andra textiler för saften!)
  • Skär bort en skiva i botten och en i toppen på grapefrukten med en vass kniv, ta sedan bort skalet och de vita hinnorna. Skär loss segmenten mellan hinnorna och lägg klyftorna bland granatäppelkärnorna.
  • Riv skalet av en halv apelsin och ställ den åt sidan. Skär bort toppen och toppen av de båda apelsinerna och ta sedan loss kal och hinnor. Skiva frukten horisontellt och därefter i kvartar. Lägg apelsinen bland granatäpplen och grapefrukt och blanda väl.
  • Blanda det rivna apelsinskalet med limeskal, vitlök, vinäger, limesaft, socker och senap. Krydda med salt och peppar och olivoljan.
  • Lägg salladsbladen på ett uppläggningsfat, lägg citrusblandningen och avocadon ovanpå. Häll dressingen över och blanda försiktigt. Garnera med rödlöksringarna. Servera genast.

 

 

 

14 thoughts on “Färgglad citrus- och granatäpplesallad till julbordet

  1. Mums vad gott. Jag älskar sallader till julmaten. Fast jag gör lite hokus pokus varianter.
    Sällan jag använder recept. Det gäller faktiskt all matlagning. Kanske är det därför jag inte bakar för där kan man inte improvisera. VAd sugen jag blev på avokado.
    Ha det gott
    Annika

    • Tack, hoppas det kan smaka, salladen är lika god på sommaren med grillad lax (fast då brukar man få hoppa över granatäpplet, inte säsong alls för den frukten då).
      Kram Kristina

  2. Tack Kristina! Jag har letat efter ett salladsrecept som är lite annorlunda och hos dig hittade jag det 🙂 Jag försöker ha mer och mer grönt på julbordet för att neutralisera den feta julmaten. Annars så var det lite julstämning igår kväll då vi fick lite snö och 5 grader kallt. Men idag när jag sitter här vid datorn så hör jag hur det droppar mot fönsterbrädan och det är återigen plusgrader. Vi har verkligen upp och nedväder här, dvs temperaturen är ibland upp (ovanför nollan) och ibland ner (nedanför nollan).

    Jag såg att du har fyllt år så jag vill passa på att säga Grattis i efterskott 🙂 Du verkar haft en lyckad födelsedag trots stormen. Själv har jag varit på en liten tur till Polen och hade väldig tur för vi kom tillbaka dan innan det blev storm.

    Ha en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    • Tack, ja, födelsedagen blev fin trots blåsten. Vilken tur du klarade dig tillbaka från Polen innan stormen, obehagligt att vara på sjön när det blåser.
      Snö och minusgrader, det var ju julstämning det! 🙂 Här går natt-temperaturen knappt nedanför nollan och några snöflingor har jag inte sett till än.
      Vad kul att salladen verkar passa ert julbord, den är lika god på sommaren med lite grillad lax.
      Önskar dig en fin vecka också!
      Kram Kristina

  3. Till den tunga julmaten behövs det syrliga och lätta. Tack för ett gott tips! Granatäpplen har blivit något av en favorit här och ibland (hm ofta) kör jag enkelt och köper dem djupfrysta, där kärnorna snällt ligger i kartong och inte flyger från frukten =o)
    kram
    Katarina

    • Oj, jag hade inte ens en aning om att man kunde köpa kärnorna djupfrysta! Fast jag gillar nog frukterna som de är, det är lite avkopplande att stå där och pilla med kärnorna. 🙂
      Kram Kristina

  4. Ser ut och låter som en härlig sallad. Ska testa den fast det blir nog inte till jul.

    Önskar er en riktigt God Jul! Kram, Carina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

