Rhododendronälskarens trädgård ~ trädgårdsinspiration nr 1

Trädgård 14 maj 2

Det här är det första av denna vinters inspirationsinlägg, fler kommer veckorna framöver (innan vårteckensspaningen drar igång). Vill du se vilka trädgårdar jag visade förra året hittar du dem om du klickar på ”Inspiration & andras trädgårdar” i menyn till höger på bloggen (man får skrolla ner en bra bit bland inläggen), eller klickar här så öppnar sig ett nytt fönster med en genväg till inspirationsinläggen.

Den här trädgården tillhör en rhododendronälskare i Skåne som jag besökte i mitten av maj tillsammans med ett trevligt gäng trädgårdsamatörer. STA Skåne ordnar ”nybörjarträffar” för att nya medlemmar ska lära känna fler i föreningen och tillsammans åker man på besök till andra medlemmar med fina trädgårdar. Mycket trevligt och tack vare träffarna hittade jag två nya trädgårdsvänner i NÖ Skåne.

Trädgård 14 maj 6Trädgård 14 maj 15Ett bevis för att rhododendron definitivt är en växt värdig att inhandla enbart för bladens skull.

Trädgård 14 maj 9
Blomningen var enastående tät och praktfull. Trädgårdsägaren knipsade av varenda överblommad blomma varje år! På så sätt grenade varje kvist ut sig hela tiden och buskarna var oerhört täta. Ett tips för den med tillräckligt med tid. 😉

Trädgård 14 maj 10 Trädgård 14 maj 4Trädgården hade förutom upphöjda torvbäddar med azaleor och rhododendron också en hel del vackra träd, magnolior och annat fint att titta närmare på. Torvbäddarna höll fukten bra även torra somrar och trädgårdsägaren demonstrerade detta genom att ta upp en näve torv och krama ur vatten…

Själv blev jag nyfiken på växten nedan, en rosling, som jag inte hade sett tidigare. Den tänker jag hålla ögonen efter för plantering i vår egen torvrabatt.Trädgård 14 maj 14 rosling

”Upptäckte” också Camassia, stjärnhyacint, efter att ha sett det här blommande exemplaret. I vår trädgård finns numera både en ”vanlig” och en brokbladig sort. Hoppas de blommar i vår.Trädgård 14 maj 12

Jordmånen var skånsk lera och flera av besökarna i gruppen som själva slogs mot den undrade hur det var möjligt att odla så vackra japanska lönnar utan att de dog under vintern. Förklaringen var att all torv togs bort från rötterna och sedan planterades träden direkt i lerjorden. Det gjorde att de klarade vintrarna bättre och stod emot sjukdomar. Och när han berättat det fick jag äntligen förklaringen till varför en av våra japanska lönnar ett år plötsligt satte fart efter att vi hade misshandlat den å det grövsta och flyttat den två (!!) gånger samma vår/sommar. (Så kan det gå när man mäter fel…) I flyttarna blev ju trädet av med all gammal torv! Den har inte frusit tillbaka något efter flyttarna, så jag instämmer i trädgårdsägarens råd.

Ljuvlig gul magnolia. Jag surar fortfarande över att vi hade ihjäl vår gula magnolia ‘Solar flair’, den dog torkdöden vid plantering när det smällde till och blev störtvarmt förrförra våren och vi glömde bort vattningen någon dag för länge. Dyrköpt läxa! Får se när jag hittar en gul till salu någon gång igen.Trädgård 14 maj 8

Trädgård 14 maj 7
De här blommorna kommer jag tyvärr inte ihåg vad det var, någon läsare som känner igen? Det är iris i bakgrunden, men vad är det som blommar framför dem? Uppdatering: troligtvis är det porslinsveronica, Veronica gentianoides, framför.

Så här kan man stamma upp en gammal barrväxt och få en spännande siluett i trädgården. Det blå till höger om trädet är Camassian och i bakgrunden syns en del av azaleorna och rhododendronen.Trädgård 14 maj 1

Nästa vecka blir det en tur till en lantbrevbärares trädparadis i Västergötland.

19 thoughts on “Rhododendronälskarens trädgård ~ trädgårdsinspiration nr 1

  1. Tack för dina inspirationsinlägg. Jag var inne och bläddrade igenom detta redan igår kväll och kände då att det här måste jag läsa ordentligt och det har jag gjort idag. Jag tycker ju också mycket om rhododendron och azaleor. Av någon anledning så verkar dom trivas väldigt bra i vår trädgård som består av tung lera. Det var intressant att läsa att även denna trädgård hade lerjord. Och det var oerhört intressant att läsa om de japanska lönnarna. Mina rhoddar står inte i någon upphöjd torvbädd utan i en sluttande det av trädgården. Däremot har jag bytt ut rejält med jord när jag planterade dom och jag lägger vartannat år på ett lager med rhododendronjord (hu vilket jobbigt ord att skriva 🙂 ). Den med de oerhört vackra bladen blev jag fascinerad av. Väldigt snygg! Nu ser jag fram mot en tur i lantbrevbärarens trädparadis i Västergötland.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Anita

    • Ja, den här tiden på året händer det ju inte så mycket utomhus, men då har vi ju desto mer tid att drömma oss bort, vilket jag hoppas kunna bidra till med ett antal långa och bildrika inlägg. 🙂
      Tyvärr har jag inte namnet på den snygga rhododendronen med bladen. En del växter hade skyltar, men inte denna.
      Det finns ju många sätt att ha sina växter på, huvudsaken är att de trivs. 🙂 Min praktmagnolia står i ”vanlig” jord, men jag jordförbättrar med ett lager okalkad torv under trädkronan varje vår, det fungerar fint.
      Kram Kristina

  2. Vilket rhododendron-paradis! Hade en liknande upplevelse i våras när vi kom till Botaniska trädgården i Göteborg och vandrade genom rhododendrondalen. Helt fantastiskt vackert!

    Den där obestämbara blomman ser ut som såpnejlika men svårt säga. Såpnejlikan växer som ogräs hemma hos mig. Kommer från granntomten och jag gillar den inte alls 😦 Så till den milda grad att mitt försök att utrota den i kombination med plantering av 200 vårlökar gjorde att jag fick en kraftig inflammation i höger arm. Haha, inte alls bra såklart och fortsätter den ta över min slänt i sommar lär jag väl bli smått tokig. Meeen, det kanske är något helt annat där i trädgården. Hoppas det!

    • Hmm, ingen aning om det är såpnejlika, men tack för gissningen! Tog tyvärr ingen bra närbild.
      Jag har inget emot växter som sprider sig så länge de är lätta att rensa bort (hej gul nunneört). Sådant man får böka med åker väck (hej malvor).
      Och visst är rhododendrondalen i Botaniska i Göteborg helt underbar?! 🙂

  3. Tack för inspirerande inlägg.
    Det stämmer att de ljusblå skira i framkanten är Porslinsveronika, en av mina favoriter. Jag köpte mina på Sofiero handelsträdgård för många år sedan. Ett av det bästa med rhododendron är att man ser de feta blomknopparna hela vintern och de inger förhoppning om en kommande vår.
    Kram Luna

    • Vad bra, då har vi löst den växtfrågan! 🙂 Kan bara hålla med dig om rhododendronknopparna. Går och spanar på våra som finns i rabatten precis vid ingången.
      Kram Kristina

  4. Fina bilder på rhododendron och azalea! Tidigare var jag med i rhododendronsällskapet men hade ingen trädgård då som var särskilt lämpad för dem. Tänker att blomningen är ett kort blickfång men tillväxt, indument och det vintergröna är deras verkliga värde 🙂

    Tommy Ahnby har många olika magnolior och tar emot besök från STA kretsar. Annars brukar han, Lars Danielzon och Gerben Tjerdsmaa mfl sälja växter på trädgårdsdagen/arna på Råda säteri utanför Göteborg. Finns en annan plantskola som har många sorters magnolia men har inte namnet just nu.

    Lycka till med jakten! Kram, Carina

    • Jag gillar rhododendronen som grönska också, inte minst så här års. Skönt med något som inte är brunt och visset… 😉
      Ahnby skulle jag vilja besöka, men ”borde” inte, ja, du vet hur det är när man blir frestad av allt underbart. Just nu är jag allra mest sugen på en Wilson-magnolia, om det går att få tag på en i vettig storlek och pris. Ska undersöka saken inom kort.
      Kram Kristina

  5. Men himmel vilken trädgård!!! Allt är ju hur fint som helst. Mycket intressant läsning om lönnarna. Ska jag verkligen lägga på minnet. Värt att prova även med någon sort även för lägre zonindelning. En gul magnolia är nog min absoluta drömväxt. Har till och med en plats för den om det skulle komma någon som passar vår zon. Känns som om de är lite för dyra för att våga chansa… 😉
    Stor kram till dig för all inspiration!

    • Tack, vad glad jag blir att du gillar inspirationen! Magnolior kan man drömma om och planera för, jag håller helt med dig. Det gäller ju att vara redo den dag som tillfället dyker upp… 🙂
      Kram Kristina

  6. Vilken trädgård! Tack för att du visar dina bilder och berättar – detta är inspiration även för oss som inte var där!
    Håller definitivt med om att man ska köpa Rhododendron även för bladens skull. Blomningen är underbar en kort stund, men bladen kan man njuta av hela året och det finns så många fina att välja mellan!
    Kram Nora

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

