Växter inneslutna i is ~ skånsk vinter…

Så kom vinterns första rejäla snöfall. Fem cm tung blötsnö. Så först en fotorunda i trädgården och sedan en runda med kvasten… Så här såg bolltujorna ut före och efter:21 jan 15 bolltuja snö21 jan 15 bolltujaMånga trädgrenar var inneslutna i isig snö:21 jan 15 snö is carmencitarönn 2Från andra droppade det sakta droppe för droppe ner på marken:21 jan 15 snö isMed en vit bakgrund blir strukturen i Lundområdet extra tydlig.21 jan 15 lundområdet snöTänk, om bara några månader ser det ut så här:24 april 14 lundområdetMen även en snöig januaridag finns det blommor. Mina tuffa små dvärgcyklamen bryr sig inte om att det blir lite kallt, de blommar på ändå.21 jan 15 cyklamen snö 121 jan 15 cyklamen snö 3Nu har även de skära kommit igång.21 jan 15 cyklamen snö 2Det är under snöiga dagar som den här som jag blir extra glad när jag går förbi kopparlönnen. Även om solen inte sken idag glänser den så vackert.21 jan 15 kopparlönn snöOch i trädgårdslandet står brysselkålen grön och fin. Odlade den under fiberduk till risken för kålfjärilar var över och det fungerade bra. Har skördat en del, men har kål kvar ett tag till.21 jan 15 brysselkålVäderprognosen är plusgrader, så vi får väl se om allt är borta i morgon eller hur det går. Hur har ni det med snön där ni bor?

 

8 thoughts on “Växter inneslutna i is ~ skånsk vinter…

  1. Ja även här har det kommit blötsnö. Och det snöar fortfarande. Dom spår kallare väder nu så jag är glad över den snö som kommit, även om det inte är mycket. Jag måste så småningom ut med kvasten jag också, ser att att par av mina rhododendron böjt sig mot marken. Dina cyklamen är så tappra och vackra. Dom har bestämt sig för att lysa upp tillvaron och sända ut meddelanden om kommande vår. Brysselkål hade jag ingen den här säsongen. Men visst är det underbart att kunna gå ut och plocka mitt i vintern. Jag har i flera år plockat på julafton och haft på julbordet. Det känns verkligen andaktsfullt att äta egenodlad brysselkål på julafton … och andra dagar också för den delen 🙂

    Ha en fortsatt fin dag!

    Kram Anita

    • Slasket är kvar, men det har inte kommit mer. Jag har hittat en röd brysselkål som jag funderar på att testa i år… Får se vad det blir för fröinköp, skriver fortfarande listor.
      Kram Kristina

  2. Det har kommit ett fint snötäcke här också och klothujorna har fått prydliga vita mössor utan att knäcka ned dem, men nu droppar det igen. Lite vansklig och ombytlig tid med oväntad is under snö och slask.
    Fantastiskt med Cyklamen nu.
    Ha det bra!
    Luna

    • Fina små snömössor är vackert! Hade gärna haft det på mina bolltujor, men det blir det säkert längre fram i vinter. Obehagligt med isfläckar där man minst anar det, vi får ta det försiktigt.
      Kram Kristina

  3. Åh, stackars bolltujorna! Vilken namnsort har du? De är så täta och fina.

    Men dom små cyklamen är ju nästan lite rörande. Så söta!! Förstår att du är glad åt både dem och din underbara kopparlönn.

    Ja, lite frost är bättre än 5 cm blötsnö…

    Kram,
    Maria

    • ‘Little Giant’ heter tujorna, de var 20 cm stora när vi köpte dem för 15 år sedan. Jag gillar dem, inte minst så här års. Fast de är bra mycket snyggare med lite frost eller pudrig snö på än utfläkta av tung blötsnö, det är ett som är säkert. 😉
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

