Brantaste trädgården ~ trädgårdsinspiration nr 5

Det här är ännu en trädgård som jag besökte i samband med STA:s riksmöte i juni 2014. Den ligger i närheten av Jönköping och uppvisade imponerande höjdskillnader. Det jag gillade mest var att det dök upp små överraskningar hela tiden. När man vände sig om så syntes nya saker. Sådana trädgårdar är jag extra förtjust i. Det blev många foton tagna i denna trädgård, så häng med på en rundvandring!

På en del av tomten låg stenhällarna bara och vatten porlade ner mot den stora näckrosdammen.14 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 2

Utsikt över näckrosdammen, hustaket och i fjärran syns kullarna kring Jönköping. Det här var en trädgård med ett fyra meters stup (!) på ett ställe där det gällde att inte ramla ner…14 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 1314 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 1714 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 14

Träbryggor ledde besökarna vidare upp i trädgården. Här syns också en del av ett stenparti i klippskrevorna.  14 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 2914 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 3

Snacka om att ha en fin fikaplats med utsikt!14 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 16

Här har jag tagit mig upp i partiet med träd och buskar längst upp i trädgården. Ja, ni ser utsikten och hur brant tomten är! Därifrån gick färden in i ett woodland med en liten naturlig tjärn och vackra orkidéer, vivor och annat skuggälskande med behov av fukt. 14 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 814 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 5Vill ni se bilderna nedan i större format, bara klicka på någon av dem så kommer de upp som ett bildspel.

Att trädgårdsägaren brydde sig om insekter var tydligt. Så här fint var insektshotellet i skogsbrynet. På ett annat ställe låg det gammal ved med uppborrade bohål för insekter.

Snygga växtkombinationer var det gott om, se bara hur anagrambräckans blomkanter harmonierar med den skära pionen bredvid!14 juni sta riksmöte 2014 trädgård nr 3 28

Ett sista kollage får avsluta rundvandringen i denna trädgård. Så vacker och genomtänkt, tyckte jag. Kunde ha gått där mycket längre.

Nästa vecka går inspirationsresan vidare till en sista, tredje, trädgård som jag besökte under riksmötet. En familjeträdgård med ett underbart orangeri/gästhus, dammar och ett litet woodland. Tidigare inspirationsinlägg hittar du genom att klicka här.

 

 

20 thoughts on “Brantaste trädgården ~ trädgårdsinspiration nr 5

  1. Woow! Tack för att du visar. Jag älskar spännande branta trädgårdar med utsikt med stor potential för skapande. Fantastiskt att besöka under några timmar, men äga själv nej…. Därför gillar jag Madeira så mycket. Där ser det ut så här i naturen nästan. Dessa insektshotell är underbara, liksom mycket annat på dina vackra bilder.
    Luna

  2. Vilka fina bilder!! Håller med er ovan ang branta trädgårdar. Fina men skulle inte vilja ha själv. Gillar stentrappan skarp och ska göra nåt liknande i sommar. Tack för inspirationen 🙂
    /Katarina Jonsson

  3. Det här tyckte jag mycket om. Vilt och vackert. Vilken motion det måste ge att ha en så brant trädgård. Och vilken utmaning. Men dom har verkligen lyckas att få trädgården att följa branterna på ett naturligt och vackert sätt. Dammen där himlen färgar vattnet blått är fantastisk. Grodan i stenpartiet gillade jag. Ser också att azaleorna blommar fast det är i mitten av juni. Jag förstår att du ville stanna här länge. En riktig pärla.

    Önskar dig en fin vecka!

    Kram Anita

  4. Lyckliga du som är klok nog att prioritera riksmötet, jag ångrar mig alltid efteråt. I år skyller jag på att det är långt bort, men varför jag inte passade på förra året är en gåta. Många åtråvärda växter, några av dem är med på min önskelista nu när jag jag har lite lediga ytor vid skogsbrynet.
    Kram
    Marta

  5. Vilken njutning att se en så fin trädgård med naturkänsla. Höjdskillnader so skapar dramatik, vatten som porlar, underbara växter……Tack för att du visar detta. mycket njutningsfullt!
    /Anna-Karin

  6. Inspirerande bilder, jag kikar extra på lundbilderna. Det ligger mig alltid närmast om hjärtat. Härligt att se den naturliga dammen – det är precis så naturligt som jag gillar. Har du beställt fröer från STA i år också?

    Ha en fin helg! Kram, Carina

  7. Hej! Fick tips från en bekant att vår trädgård fanns här på din blogg, väldigt kul att du tyckte om den! Jättefina bilder och bra skrivet. Tack så mycket 🙂
    G och A / Jönköping

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

