Klotrobina ~ det bästa med trädet och en beskärningsguide

KlotrobiniaKlotrobina underplanterad med hög rosablommande kantnepeta ‘Dawn to dusk’.

Klotrobinia, Robinia psuedoacacia ‘Umbraculifera’, trivs i zon 1-2. Man kan ha trädet i sin trädgård av flera anledningar. En del tycker om det skira bladverket…Klotrobinia

… andra tycker om den vackra barken.10 feb 15 klotrobinia 2

Vår klotrobinia är toppympad på två meters stamhöjd. Den planterades 2001 och stammen har på 14 år vuxit rejält. Eftersom den är toppympad blir trädet inte högre än vid plantering, det är bara stammen och kronan som växer i omkrets.klotrobinia 2002Året efter plantering, 2002. Stammen på klotrobinian är handledstunn.

Klotrobina bör ha ordentligt stöd de första 3-5 åren då kronan kan bli ganska topptung. Är den det kan man göra en lätt beskärning redan efter något år. Det är också bra att vattna trädet på hösten om det är en torr höst, den behöver det för att klara vintern bra (lärde vi oss den hårda vägen när en tredjedel av kronan frös bort andra vintern).

Klotrobinia ska beskäras när våren säkert har anlänt, men innan bladen slår ut. Vi bor i inlandsläge i zon 1 och får sällan några längre köldbakslag efter april månads intåg. Nu lovar väderleksprognosen 5-10 plusgrader de närmaste tio dagarna och solen värmer rejält när den är framme. Bor du där det är kallare eller har trädet i ett blåsigt läge är det bra att vänta lite till. När det handlar om tidpunkt brukar jag utgå från när det är dags att beskära lavendel och kryddsalvia, två perenner som även de är känsliga för att beskäras för tidigt på vårsäsongen.

Jag klipper de tunnare grenarna med sekatör, de grövre sågar jag med beskärningssåg. Som alltid gäller det att se upp så inte grenarna fläker sig. Såga gärna ett jack från motsatt håll först, eller såga av grenen högre upp och ta beskärningen i två etapper.

22 mars 15 klotrobinia
Före beskärning. Kronan börjar dra iväg uppåt i formen.

22 mars 15 klotrobinia beskärning 1
Halvvägs med beskärningen. Jag tar bort ungefär 4/5 av två års tillväxt och låter kronan vara lite platt upptill eftersom den växer snabbare uppåt. Årstillväxten är god, grenarna kan växa uppemot över en halvmeter per säsong.

Det finns ytterligare en bra anledning till att ha en klotrobinia i sin trädgård. Den är ett kvävefixerande träd. Det innebär att den gödslar det som växer vid sidan av trädet, inte minst efter en beskärning som gör att en del rötter dör och släpper ifrån sig kvävet som lagrats. (Precis samma som när man odlar bönor/ärtor och låter plantorna vara kvar i jorden för att gödsla jorden inför nästa års grönsakssäsong). Grenarna är hållbara och kommer att användas som stöd till växter i trädgården. Jag tycker om återbruk!

För två år sedan beskar vi klotrobinian rejält vilket jag har berättat om här. Den hade vuxit fritt i tio år och hade med åren mist sin bollika krona, som i stället var vasformad. Inte alls lika snyggt. Det är många som letar beskärningstips kring klotrobinia och har du ett vildvuxet exemplar kan det vara intressant att se hur mycket man bör kapa av och hur snabbt kronan blir bollik igen.

klotrobinia 1
Före.

klotrobinia 2
Under beskärning. 2,5 meter av kronans höjd – 4/5 – togs bort.

klotrobinia 2
Efter drygt tre månader var kronan så här fin.

28 thoughts on “Klotrobina ~ det bästa med trädet och en beskärningsguide

  1. Otroligt! Vilket fantastiskt bra inlägg! Och vilket fantastiskt vackert träd. Det var jätteintressant att se bilderna på före, under beskäring och efter tre månader. Vilket resultat. Det gäller att våga och att veta hur man ska göra. Efter det här inlägget vet alla hur det går till att beskära en klotrobinia. Mycket bra beskrivet!

    Idag har vi en fantastisk vårdag här om än lite blåsig. Men visst känns det att våren är ordentligt på gång. Och nästa vecka går vi in i april … 🙂

    Önskar dig en fortsatt fin dag!

    Kram Anita

    • Det är många som söker på klotrobinia och hamnar på min blogg, så jag kände att det var dags för ett nytt beskärningsinlägg. Och så tycker jag förstås att fler som bor så de kan ha en klotrobinia borde fundera på det. 🙂
      Här är det mulet och lite råkallt idag, men jag fixar med frösådderna inomhus och väntar in varmare utomhusväder.
      Ha en riktigt fin vecka, som sagt, nu är det snart april! 🙂
      Kram Kristina

  2. Den är verkligen makalöst vacker din klotrobinia! Ett träd att bli glad av! Min är ju så där smal som du beskriver att även din var i början, så jag ser fram emot att min blir lika fin som din! SKall nog beskära min en aning redan i vår, tack för tips!
    Kram Gunilla

  3. Vilket vackert beskuret exemplar. Så fint, men det måste ha varit lite nervöst när ni beskar det så hårt efter de tio åren av friväxt men så fint det är nu, är lite avis men zon III är nog inte att tänka på.
    Kram Anna-Karin

    • Jo, lite nervöst var det men två plantskolor jag litade på gav mig samma råd – fega inte utan ta 4/5 av kronan. Och nu delar jag med mig av rådet och visar hur det blev.
      Beror ju på om du har någon vindskyddad plats i zon 3? De finns på lägre ympad stamhöjd också.
      Kram Kristina

  4. Åh, vilket fint träd! Ja, och en skulptur i trädgården är det ju. Smart sätt att klippa kronan, att inte klippa klotform direkt. Intressant och inspirerande… hade jag bara haft platsen. Grannen har en alldeles tom gräsmatta, suck, suck! =oP
    kram
    Katarina

  5. Robinia är ett av mina absoluta favoritträd och jag har också haft ett men det frös ned här i zon 5. Ett par år fick jag njuta av det dock. Jag grävde inte upp stubben direkt för jag ville kolla om det kom igen. Det gjorde det med besked men de sylvassa taggarna på rotskotten gjorde att jag fick snabbt fick gräva upp trädet för barnbarnens skull.
    Du har lyckats bra med din robinia. Så ska den se ut.
    kram Luna

    • Tack Luna! Zon 5 blev kanske för mycket, men jag gläds åt att det gick några år i alla fall! Det är värt ett försök. De taggiga acaciarotskotten är inte att leka med, som tur är är det inte många vårt träd skickat ut, inte ens ett per år.
      Kram Kristina

  6. Jätteintressant även om ett sånt träd inte är aktuellt i min zon. Kvävefixerande… Jo man tackar! Mycket vackert är det ju också och praktiskt att kunna bestämma höjden.

    Hur mår papegojorna?

    Allt gott
    Anette

    • Ja, när jag fick reda på att klotrobinian tillhör skaran kvävefixerare så förstod jag ju bättre varför växterna som är planterade under trivs så bra. 🙂
      Papegojorna mår finemang, sjunger och uppvaktar varandra. Får väl se om det blir små ungar i sommar eller hur det går.
      Kram Kristina

  7. Vilket vackert träd!
    Om den hade varit härdig här i min zon 5-6 skulle jag absolut ha ett i trädgården.

    Önskar dig en toppenfin dag!

  8. Vilken fantastisk beskärning, underbart träd! Vi ska plantera 4 träd i en liten trädgårdshäck, mitt i trädgården. Jag har funderat på detta men tvekar då man läser att det slår ut sent. Hur mycket senare än rönnen brukar den vara hos er Kristina?

    Hälsningar
    Marie

    • Ja, klotrobinian är sen i bladutsprickningen, men inte sååå sen. Titta gärna in under ”en trädgårdstur i bilder” i menyn ovan så ser du. Förra våren hade den börjat bli grön den 10 maj när jag fotade det bildspel som ligger under ”sen vår”. Rönnen är ett par veckor snabbare.
      Lycka till med klotrobiniorna!
      Kristina

      • Tack Kristina! En fråga till, hoppas du har tid 🙂 Carmencita rönnen och klotnäverlönn är två träd som jag funderar på som alternativ till klotrobinian, du som har erfarenhet av Carmenctia rönnen – vad tycker du om denna? Har du någon erfarenhet av klotnäverlönn får du gärna kommentera det alternativet också så klart 🙂
        Väldigt vacker trädgård du har måste jag tillägga!

      • Tack Marie! Klotnäverlönn har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Carmencitarönnen tar längre tid på sig efter plantering innan den har blivit snygg (jämfört med klotrobinian) och kronan blir mycket större. Carmencitarönnen tog minst fem år innan kronan började se vettig ut. Men den har vacker blomning, vackert bladverk och bär på hösten. Så i slutänden handlar det om vad du är ute efter och hur mycket plats du har. 🙂

  9. Hej igår klippte vi vår stora klotrobinia (zon1) som är 5 år enligt dina instruktioner. Det var så nervöst men nåt var vi tvungna att göra då den var jättestor, skuggade för mycket och växte in till grannen. Dina bilder och tips tyckte vi var jättebra nu håller vi tummarna för att det går bra framåt också! Älskar dessa träd! Har två till! Kändes hur som helst rätt i tid för nu är ju värmen här.

    • Förstår att det kändes nervöst, men det kommer att bli fint. Inom bara några veckor kommer det att komma massor av nya kvistar på de avsågade stora grenarna. Blir glad att höra att ni hade nytta av min guide.

  10. Har precis stympat min klotrobina enligt dina instruktioner! Vad tomt det blev! Men jag inser att det var välbehövligt. Förra året var jag en fegis och putsade bara till den lite men kronan blev på tok för stor och var inte längre rund. Nu håller vi tummarna att den ska växa till sig lika fint som ert träd. Tack för inlägget!

    kram louise

    • Vår klotrobinia börjar skjuta små, små skott på de grova grenarna nu. 🙂
      Det kommer att bli bra hos er också, även om det ser stympat ut just nu.
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

