Nu har den stora tulpanfrossan inletts

De två senaste höstarna har jag planterat massor av nya vårlökar. Mest tulpaner, men också våriris, krokus, pärlhyacinter och balkansippor. Nu i vår är jag nöjd. Nu finns det lökblomning i alla rabatter och områden i trädgården till glädje för både oss och insekterna. För er som har besök av fyrbenta tulpantjuvar, nej, vi har inga sådana just där vi bor. Som tur är.

I Pionrabatten blommar ljust cremevita/vaniljgula tulpanen ‘Purissima’. Ihop med den blommande praktmagnolian och häggmispelhäcken är det verkligen vackert!

29 april tulpan pionrabatt

Strax bredvid, ”bakom” mig i fotot ovan, växer kopparlönnen. Den har fått sällskap av tulpanen ‘Pink Impression’ som flyttades förra våren då färgen krockade vilt med den kallrosa stjärnmagnolian längre bort i Stäpprabatten. Nu blev det mycket bättre, ‘Pink Impression’ visade sig matcha det bronsiga på lönnstammen på ett snyggt sätt.29 april tulpan kopparlönn

29 april tulpan kopparlönn 2

I Trädhörnet, som håller på att förvandlas till ett mer renodlat lundområde, har jag fyllt på med både tulpanlökar och narcisser.29 april tulpan trädhörnetFramför prydnadsapeln Malus toringo E blommar nu tulpaner och narcisser i vitt och gula toner. Uppe i höger hörn, bakom liten amerikansk kastanj ‘Koehnei’, skymtar julrosor och närmast självlysande tulpanen ‘Orange Toronto’. Den gula tulpanen med röd kant är ‘Blushing Apeldoorn’.

29 april tulpan trädhörnet 3

I Spaljérabatten där våra två stora ‘Moonlight’-rosor brukar blomma på somrarna har det i år varit mycket finare än vanligt. Först blommade en lila matta av krokusar, nu kommer de första tulpanerna. Den orange på bilden heter ‘Orange Emperor’ och får så småningom sällskap av både mörklila ‘Queen of Night’ och orange-lila ‘Princess Irene’. Och nu när jag står och skriver namnen slås jag av det kungliga temat! Det har jag inte tänkt på innan. Rosorna har för övrigt aldrig varit finare, tror inte en enda gren frös bort i år! Resten av de gröna bladen i rabatten är dagliljor och honungslök.29 april tulpan spaljérabatt 2

29 april tulpan spaljérabatt 1

Ska visa fler tulpaner lite längre fram när den sena vågen kommer igång. De här bilderna tog jag i slutet av förra veckan och det var ju tur, för både i går och i dag har det regnat konstant.

Helgen ägnade jag åt projekt: Flytta syrénhortensian.

  1. Gräv upp två kvadratmeter perenner.
  2. Gräv en 40 cm djup grop på nästan en meter i diameter.
  3. Gräv upp  den uppstammade syrénhortensian (som stått i Trädhörnet i tio år).

Fick ta maken till hjälp på slutet, man behövde vara två för att komma åt att gräva det sista undertill på trädet så rotklumpen blev stor och fin. Till hösten ska syrénhortensian nu glädja oss och förbipasserande där den står i Skära rabatten, precis vid gatan.

Och på den lediga platsen i Trädhörnet står det numera ett plommonträd ‘Czar’. Varför detta bök? För att hortensian inte har synts ordentligt på flera år när den blommar och det är ju synd. Och så stod den ju på ett så bra rymligt ställe i västerläge där ett plommonträd hade passat perfekt… 😉 Så för min del får det gärna regna några dagar, då slipper jag ju att vattna alla de återplanterade växterna. Får visa foto av flytten en annan dag (när det inte regnar). Hoppas ni också hade en riktigt fin trädgårderar-helg!

20 thoughts on “Nu har den stora tulpanfrossan inletts

  1. Läckert med alla tulpaner. En verklig lyx i mina trakter.
    Tog idag ner elstängslet som skyddat mina botaniska i åttametersrabatten. Hoppas tulpanerna står kvar imorgon.
    Allt gott
    Anette

  2. vilka härliga tulpaner du har att glädjas åt och jag blir glad för dina härliga bilder 🙂 nu glömmer jag att det regnar just nu hos oss

  3. Fint!! Alltid lika spännande att se hur mycket tulpaner det blir och hur de tar sig mot allt annat. Mina ,de som inte är stubbätna börjar nu också blomma. Det är en härlig tid. Och jag är jätteglad åt att det regnat både igår och idag. Det behövs verkligen. Har inte ens varit någon idé att gödsla gräsmattan förrän nu.
    Lycka till med flytt av växter !
    Luna

  4. Känner igen många av dina tulpaner och ser dom knoppas i trädgården. Ni ligger före här är de fortfarande ganska hårt knoppade men snart, snart!
    Så vackert hos er och Magnolian är verkligen helt fantastisk.
    Kram Hélena

    • Tack! Då vet du vad som snart väntar. 🙂 Idag skiner solen här och det riktigt ångar av den regnvåta jorden. Blir en bra trädgårdsdag.
      Kram Kristina

  5. Härligt med tulpanfrossa och flyttkarusell. Klart man vill ge växter man valt ut och forslat hem en så optimal plats som möjligt. Allt som oftast så blir det flyttkarusell runt just det tänker jag. Är också glad åt regnet. Det är så mycket lättare att tvätta altan då och brunner ‘orkar’ längre 🙂 Men idag hoppas jag bli klar med sista biten.

    Kram, Carina

    • Lycka till med tvätten! Skönt att ha fått lite regn-hjälp.
      Jag räds ju inte att flytta växter (och träd) när trädgården förändras, även om de större flyttarna noggrant tänks igenom ett bra tag. Annars blir det lätt fort men fel.
      Kram Kristina

  6. Underbart! Och min favorittulpan ‘Purissima’ har du också. Jag måste berätta om den. Jag glömde en påse ‘Purissima’ en höst. Den låg under bordet i uterummet hela vintern och jag såg den inte förrän på våren när jag höll på och röjde i uterummet. Då hade lökarna börjat växa. Jag tog dom och satte dom tätt, tätt i en kruka som fick stå i uterummet. När dom slog ut var det så underbart vackert så det tog nästan andan ur mig. Sedan dess har jag tänkt ”glömma” en påse igen men det har inte blivit av.

    Härligt att läsa om alla dina projekt. Syrenhortensia är en favorit hos mig. Har flera stycken. Det kommer säkert att bli jättevackert när den nu får blomma ut i all sin prakt.

    Idag hade jag tänkt att gå ut tidigt och börja rensa i trädgården efter vintern. Men det har vräkt ner regn hela dagen så det är som en mindre sjö på gräsmattan så jag får vänta. Kanske efter lunch 🙂

    Ha en fin dag!

    Kram Anita

    • Ja, Purissima är verkligen en underbar tulpan! Själv hittade jag några tulpanlökar på jorden tidigare i våras. Jag kastade ut lökar i höstas och planterade där de föll, men missade några som trillat in bland perenner… Och när de vissnat ner syntes de spirande tulpanerna! Snacka om växtkraft!
      Här skiner solen idag och nu ska jag ge mig ut och trädgårdera en stund. Hoppas det torkar upp snart hos dig.
      Kram Kristina

  7. Fantastisk flott blomstring hos deg. Så vakre tulipaner! Den nydelige Magnolia Soulangeanaen din er et syn! I år har også jeg for første gang hatt flott blomstring på treet mitt.

    • Hej Christin! Så härligt att ”se” dig igen! 🙂 Var glad jag blir att din magnolia blommar fint i år, de är verkligen väl värda att vänta på!
      Kram Kristina

  8. Å så mycket fina tulpaner du har. Vilka njutningsfulla bilder! Kul att du skriver om rosorna för det är samma sak hos mig. För ett par år sen när tjälen var djup ända in i maj så trodde jag alla hade dött, det fanns inte ens några ögon att klippa efter men i år ser det mer lovande ut.
    Tänk så mycket glädje trädgården ger.
    Kram Anna-Karin

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

