Tre röda skönheter och sockblommor som söker nytt hem

13 juni 15 trädgårdskryddbuske 1Just nu blommar vår trädgårdskryddbuske, Calycanthus raulstonii ‘Hartlage wine’ för fullt. Visst ser blommorna ut som näckrosor?

Just den här namnsorten har extra stora blommor (jämfört med den ”vanliga” trädgårdskryddbusken). Köpte busken för två år sedan och det märks att den har etablerat sig nu, för så här mycket har den inte blommat förut.

13 juni 15 trädgårdskryddbuske pion delavayi 1Precis bredvid blommar matchande mörkröda pionen, Paeonia delavayi, för första gången. Det är en liten planta som jag fått av mamma för några år sedan och förhoppningen var just att den färgmässigt skulle passa med trädgårdskryddbusken eftersom blomningstiderna överlappar.13 juni 15 pion delavayi 1

Lite längre bort i Trädhörnet har den lilla amerikanska kastanjen, Aesculus pavia ‘Koehnei’, också slagit ut.13 juni 15 amerikansk kastanj koehnei 1Om man som jag tycker om kastanjeblommor men inte har plats för ett stort träd så är den här namnsorten ett alternativ om man bor i zon 1-3 (kan gå även i zon 4 i skyddat läge). Den blir bara runt två meter hög, så den är verkligen nätt i storleken. Men blommorna är stora och vackra!13 juni 15 amerikansk kastanj koehnei 2

Bloggandet går lite på sparlåga just nu. Jag gräver och planterar, gräver och planterar… Mellan varven rätar jag på ryggen, borstar av mig jorden och tar en trädgårdsrunda. Det finns ju så mycket att njuta av just nu. Doftande rosor (på bilden nedan ‘Aïcha), pioner som snart slår ut och en pool med 24 grader i vattnet.13 juni 15 ros Aïcha

Om det är någon av er som läser här som vill ha röda sockblommor har jag just nu två fulla sopsäckar med uppgrävda plantor som söker ett nytt hem. De åker till tippen veckan efter midsommar, men fram tills dess är det bara att kommentera eller skicka ett meddelande via kontaktformuläret i menyn om det är någon som vill komma och hämta (i NÖ Skåne). Och innan någon frågar, nej, jag kommer inte att kruka eller skicka plantor, har inte tid för det just nu. Jag sparade ”bara” två kvadratmeter sockblommeplantor till mig själv, de ska återplanteras på annat ställe inom kort.Röd sockblomma

Önskar er alla som läser här en riktigt fin midsommar!

26 thoughts on “Tre röda skönheter och sockblommor som söker nytt hem

  1. Så fina blommor på kryddbusken och am. kastanjen! Nej, nu finns inte tid för så mycket bloggande, men det är roligt med livstecken ändå. Tack för erbjudandet men har inte plats för mer marktäckare. I år växer det tätare än någonsin allting tycker jag.
    Ha en bra midsommarvecka du också.
    Luna

  2. Mycket vackert i din trädgård! och tänk om jag hade bott i Skåne – då hade jag störtat till dig och sockblommorna 🙂
    Visst är det så att bloggandet går på sparlåga – arbetet i trädgården tar all tid plus att man inte vill gå in under de ljusa kvällarna.

    En fin midsommarveckan önskar jag dig,
    Kram Cathrine

    • Tack! Synd du inte bor lite närmare! De ljusa kvällar är underbara, jag är ute till 21.30 de flesta. en extra bonus är att blommor som kaprifol doftar extra mycket kvällstid.
      Kram Kristina

  3. så vackra bilder och på de första bilderna där liknar blommorna verkligen näckrosor … den mörkröda pionen såg jag igår när jag var i Rosariet, den är så vacker …. Vilken snygg kastanj och sockblomman ( vilket roligt namn) ….. En riktig fin midsommar önskar jag dig också

  4. Så vacker kryddbusken är! Ja, och ”pratar” väl med pionen… Vackert, vackert!
    Doftande rosor, mmmmmm….
    Sockblommor är söta… hoppas dina uppgrävda får nya hem.
    Ha en riktigt härlig midsommar!
    kram
    Katarina

  5. Å va fin den e’ din röda kryddbuske 😀 var kan man få tag på en sådan? har själv den med dom mörka blm.

  6. Jaha, då blev man hänförd igen. Kryddbuskens blommor är ju helt underbara och den amerikanska kastanjen urläcker. Får skaffa större tomt eller slänga ut dotterns studsmatta och gräva upp lekytan där vi spelar badminton m.m. så att jag kan köpa fler växter (skojade bara).
    Kram Anna-Karin

  7. Kastanjen så läcker. Blir jättesugen, kanske går det att hitta ett ställe så småningom.
    Gör nästan ont i mig när jag hör om de stackars sockblommorna som riskerar att hamna på komposten. Jag hade haft användning för dom i nya lunden men hinner inte hämta. Hoppas nån tar hand om dem.
    Önskar dig fin midsommar
    Anette

  8. Vackra röda alla 3 på sitt sätt 🙂 Pionen har jag sått men hoppas att det ska komma ut någon härlig limegul och någon eller till och med några orange toner från glödande över till tegel. Tänk vilket tålamod vi har, eller kanske att tålamod är ett annat ord för dårskap i sammanhanget 😉

    Ha en härlig midsommar! Kram, Carina

    • Fniss! Ja inget är som väntans tider… Har en starkgul pion också med mörka ståndare, riktigt snygg där den växer med mycket grönt omkring sig. Hoppas dina frösådder ger många spännande kulörer!
      Kram Kristina

  9. Hos mig går verkligen bloggandet på sparlåga. Det blir liksom inte av att sitta vid datorn över huvud taget. Kollar bara mailen då och då. Försöker att hålla mig utomhus så mycket som det går och regnar det … ja då håller jag till i min djungel i uterummet och pysslar med växter, läser trädgårdslitteratur och annat. Men här fick jag se dina röda skönheter. Trädgårdskryddbuske har jag aldrig hört talas om. Den är ju jättevacker! Och den amerikanska kastanjen! Jättefin och ett fantastiskt alternativ om man älskar kastanjer men inte har plats för ett stort träd. Själv har jag bestämt mig för att utöka min lilla ”lund” med Hydrangea paniculata med en eller två till. Funderar på ‘Limelight’ och någon ytterligare. Håller på och satsar på att bygga upp rumskänslan i trädgården och det är sååå inspirerande.

    Önskar dig en fortsatt fin midsommarhelg!

    Kram Anita

    • Ja, det är ju utomhus man vill vara så här års, inte sant?! 🙂 Låter fint med fler hortensior, de är favoriter här också. Finns många fina mindre träd, trädgårdskryddbusken hittade jag när jag lusläste träd- och busklistorna hos Tuijas växter för några år sedan.
      Kram Kristina

  10. Vilka otroligt vackra blommande buskar! Kastanjen var underbar, har aldrig hört talas om sådana småträd av kastanj – bra att det finns! Våra grannar har en urvacker jättekastanj som blommar i rosa, men den är i lite annan storlek förstås… Synd på sockblommorna, har inte heller tid att hämta. Men mina hasselört är fantastiska, ena ytan som jag satte är helt supertät nu, och den andra är det fläckvis. Snart kan jag sprida dem till ytterligare ställen i trädgården!
    Kram
    Elin

    • Vad bra att hasselörten är fin och har tagit sig fint! Blir så glad att höra det.
      Ja, jag hade inte heller en aning om att det fanns sådana ”minikastanjer”, men det gör det och jag kan varmt rekommendera det om man tycker om mindre träd.
      Kram Kristina

  11. Hej!

    så härliga bilder:) Vill mycket gärna hämta sockblommorna om de är kvar?

    Mvh Madeleine

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

