Färgstark sensommarblomning ~ zinnior, lejongap, gräs och vädd i skön blandning

Tänkte visa vår Solrabatt som blommar fint just nu.15 aug 15 solrabatten 3

Solrabatten, så kallad eftersom den ligger vid söderväggen, är en upphöjd rabatt på en gånger drygt fyra meter. I bakkanten växer ett hårt tuktat blåregn, framför rabatten ett hav av vitlysing. Min tanke var att göra Solrabatten Piet Oudolf-inspirerad och fylla den med vajande gräs, praktfulla solhattar och vippande vädd. Det gick så där. Vet inte hur många hundralappar jag lagt på stora fina exemplar av solhattar, som sedan promt har dött av kyla och/eller väta nästföljande vinter, oavsett hur mycket dränerande grus jag grävt ner vid plantering.

Så i år hade jag en annan plan för rabatten. Vad var det som faktiskt klarade vintrarna där? Jo, gräsen (inklusive känsliga blodgräset), vädden och blanknäva (som frösått sig där tack vare myrornas hjälp). Ok, då satsar jag på dem. Jag planterade isär gräsen och fyllde ut med massor av blanknävor. Och i juni, efter att blåregnets första blomning var över, så planterade jag ut massor av färgstarka zinnior och lejongap bland gräs, nävor och vädd. Och de två (2) solhattar som bestämt sig för att gilla läget.

15 aug 15 solrabatten 2 15 aug 15 solrabatten 1

Nu blommar allt som bäst och ger precis den där mixen i rabatten som jag ville ha. Och inte gör det något om zinniorna och lejongapen inte klarar vintern, för det ska de i alla fall inte (även om det händer att ett och annat lejongap övervintrar en mild vinter här nere i Skåne).

15 aug 15 dahlior rosenskära 2I den upphöjda rabatten bredvid samsas dahlior med rosenskära. Dahliorna växer sig stora och kraftiga utan att sniglarna kommer åt dem. På andra sidan skymtar de upphöjda bäddarna med sparris och mellan dem finns en liten sittplats.

15 aug 15 dahlior rosenskära 1

I helgen var jag och hämtade hem ännu ett träd till vår trädgård. En av mina magnoliadrömmar har gått i uppfyllelse. Nu väntar en Wilsonmagnolia på att planteras. 🙂 Den är 140 cm nu, ska vid 20-50 års ålder bli 6-7 meter hög.24 maj 14 botan wilsonmagnoliaVisst är den underbar? (Fotot är från Göteborgs botaniska) Tio cm stora blommor som är riktade neråt, det är som att stå under ett fruktträd med jättelika blommor. Längtar redan, men det lär dröja några år innan vårt träd bjuder på den första blomman.

22 thoughts on “Färgstark sensommarblomning ~ zinnior, lejongap, gräs och vädd i skön blandning

  1. Piet Oudolf planteringar ser så lätta ut, men det är ofta det lätta som är det svåra liksom allt annat här i livet. Känslan har du fått till tycker jag,men jag antar du måste vattna sommarblommorna en del.Liksom dahliorna som ser jättefina ut. Jag kämpar med mina som sniglarna har misshandlat. Nu har jag lagt kopparfat under mina krukor och det tycks hjälpa faktiskt.
    Antagligen kommer vi inte i väg till Sofiero i helgen som det ser ut nu för hantverkaren blir inte klar denna veckan och då jobbar han även lördag.
    Hör av mig annars om vi kan träffas.
    Kram Luna

    • Det är som med konståkning, det som ser lätt ut är supersvårt. Vattnar inte i Solrabatten (eller dahliorna) mer än vid långvarig torka. Vattnade innan vi åkte på semester i mitten på juli och så nu för någon dag sedan. De blir inte så höga, zinniorna och lejongapen, men det gör inget i den här rabatten.
      Hör av dig på fredagen om det blir Sofiero för din del. Som det ser ut nu har de som vill se förhinder på lördagen. Mycket möjligt att maken och jag gör något annat i stället (firar nämligen bröllopsdag denna helg).
      Kram Kristina

  2. Ibland är det bäst att låta växterna själva bestämma. Så fint det blev. Vi är nog många som är inspirerade av Piet Oudolf men den syn man har för sitt inre är ofta väldigt svår att få se likadan ut när man flyttar ut den 😉 Själv har jag en rabatt som jag blev väldigt nöjd med även om den skulle blivit mycket bättre utan sommarens slagregn som slog sönder mycket av den. Jag ska berätta om den i ett inlägg om ett tag.

    Wilsonmagnolia … oj, oj, oj! Något av det vackraste som finns. Jag blir alldeles hänförd när jag får stå under en sådan och betrakta de magiska blommorna. Vilken dröm! Vilket bra val! Ska bli så roligt att få följa den hos dig. Tänk när du kan visa en bild på din första blomma.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    • Det är ju det där med ‘gör om, gör rätt’när det inte fungerar som man har tänkt sig. Ja, har man en gång stått under en Wilsonmagnolia glömmer man det inte. Hänförd är en passande beskrivning. 🙂
      Kram Kristina

  3. Så vackert!
    Tycker mycket om det här sättet att plantera, det lite vilda. Ja, det ”oudolfska” =oP
    Ska bli så roligt att se det här i ”verkligheten”, för såklart att vi får till det! =o))
    kram
    Katarina

  4. Grattis till en av 3! 🙂 Hoppas du får härlig, doftande blomning snart då. Tittade till mina frösådda idag. Har egentligen inte ens kollat hur den ska bli den bara fanns där i frölistan. Så nu kollade jag in RHS hemsida och det lät ju bra. Egentligen gillar jag magnolior som får riktigt rejäla blad, typ tripetala.

    Vackert med gräs och solhattar, zinnior och lejongap 🙂

    Kram, Carina

  5. Grattis till magnolian och fina solrabatten! Nu fick du mig att tänka om lite. Jag trodde mina solhattar i staketrabatten kolat vippen för de varit för mörkt, men det kan ju ha varit för fuktigt också under vintern. Ska tänka om och flytta stackarna.
    Önskar fin bröllopsdag!
    Kram
    Anette

  6. Synd på solhattarna men jag tycker att du fått till den rätta känslan med det där lilla extra med de växter du valt. Verkligen fint! Vitlysingen ser verkligen fin ut. Den fastnade jag för eftersom jag är lite inne på vitt just nu och jag vet att jag läst om den för flera år sen men sen har den fallit ur minnet så tack för att du visade den. Det blev en aha upplevelse. Din nyköpta magnolia ser ut som en sagodröm så jag förstår om du är hur glad som helst över den. Känslan när den första blomman visar sig är verkligen något att längta efter och visst är det härligt att längta ibland.
    Kram Anna-Karin

      • Något åt det hållet. Har haft den gula, men inte längre. Min lilla vitlysingsplanta har på tre (eller om det möjligen är fyra) år blivit en kvadratmeter stor. Men jag vill inte vara utan den, utan har valt att flytta den till en rabatt som är avgränsad med täckväv och grusgångar i alla fyra riktningarna. Nu får den bre ut sig som den vill. Stor murarbalja från något av byggvaruhusen och med dräneringshål i botten borde gå utmärkt. Rotsystemet går bara 20 cm ner.
        För övrigt samsas vitlysningen med gullvivor utan problem. Tips om man vill samplantera den med något. Först blommar gullvivorna och sedan när de blommat över kommer lysingen. 🙂

      • Tack för ditt utförliga svar och dina bra tips om vitlysingen. Att den trivs med gullvivor var verkligen ett plus för de är jag väldigt förtjust i. Jag har en ny rabatt som jag tänkte ta i bruk till våren där jag tror de kommer att passa.
        Kram Anna-Karin

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

