7 blå och violetta septemberfavoriter

Det är en mild september så här långt, skönt med klart höstluft och soliga stunder mellan regnskurarna. I trädgården fortsätter blomningen, här är sju blå och violetta favoriter just nu:

6 sep 15 Skäggbuske Caryopteris xclandondensis 'Heavenly Blue'1. Skäggbuske, Caryopteris xclandondensis ‘Heavenly Blue’.

6 sep 15 Strävhortensia, Hydrangea aspera 'Macrophylla'2. Strävhortensia, Hydrangea aspera ‘Macrophylla’.

6 sep 15 Bolltistel, Echinops bannaticus3. Bolltistel, Echinops bannaticus.

6 sep 15 Porslinsanemon, Anemonopsis macrophylla4. Porslinsanemon, Anemonopsis macrophylla.

6 sep 15 blåverbena5. Blåverbena, Verbena hastata.

6 sep 15 höstaster October skies6. Höstaster, Aster oblongifolius ‘October skies’.

6 sep 15 passionsblomma7. Passionsblomma, Passiflora caerulea.

Ha en fin septembervecka! Här påbörjas höstgöromålen i trädgården. Poolen ska få sitt överdag, överblommade sommarblommor hamna i komposten och en del träd och buskar ska få besök av sekatör och japansk trädsåg.

18 thoughts on “7 blå och violetta septemberfavoriter

  1. Härligt med hög och klar luft. Vad passar väl bättre än svala blå nyanser då. Ser ut som vi ska få en fantastisk vecka så höststädet går nog som en dans. Har inte tänkt på det, men visst är det det jag börjat med, både ute och inne i sanningens namn.

    Kram, Carina

  2. Så många fina sorter! Hortensian blev mina favoriter. Ja, nu börjar man känna av att hösten är på ingång och i trädgården finns det än att göra. Jag beställde några nya klematis från odla som behöver planteras idag och tur har jag att det är uppehålls väder.
    Ha det gott!

  3. Kan bara hålla med, dina favoriter blev favoriter hos mig också (även om jag inte har någon av dom i trädgården just nu). Gillar astrar. Har en som liknar din som heter ‘Twilight’. En favorit, blommar oavbrutet och … sprider sig enormt. Men det gör inget. Den är lätt att hålla efter. Igår var det riktigt höstruskväder men idag har det varit sol igen. Härligt! Jag gillar september 🙂

    Ha en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

    • Oh, ja, visst sprider sig astern. Men ännu så länge gör det inget. October skies är bara runt 40 cm hög och har en sky av små blommor som väver sig in bland det andra i Stäpprabatten. Vackert. 🙂
      Kram Kristina

  4. Ohh en porslinsanemon har jag länge önskat mig. Det får bli till nästa år.
    Känner mig lite blåst på sommaren faktiskt men jag är ute alltid så egentligen spelar det mig ingen roll. Bara svårt att jobba i regn och blåst det blir inte så fina bilder.
    Allt gott
    Annika

    • Nej, i regn och blåst är det svårt att fota. Tur solen skiner då och då.
      Porslinsanemonen är andra försöket. Första försvann och kom aldrig tillbaka. Hoppas den här vill vara kvar.
      Kram Kristina

  5. Vilka fina personporträtt på dina blå och lila 🙂 Vi hade en hortensia väldigt lik din, fast den kallades sammetshortensia, som tyvärr inte orkade med den konstiga vintern för några år sedan:(

  6. Nydelige blå som skinner i septembersolen. Porselensanemonen er himla vakker. Den bærer sitt navn med rette. Jeg har prøvd å så den flere ganger, men har aldri lyktes. God uke til deg.
    Jannicke

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

