Lila pärlor och orange glöd ~ höstens snyggaste!

18 okt 15 ullungrönn dodong 2
Sorbus ulleungensis, ullungrönn ’Dodong’. Mitt absoluta favoritträd i trädgården, inget slår denna otroliga färgprakt. Vårt exemplar är flerstammat och planterades 2004 som en liten 175-centimeters planta. Häcken bakom är manshög.
18 okt 15 ullungrönn dodong 1
Fåglarna har redan rensat trädet rent på vartenda rönnbär. Men det får de så gärna.

Under några få timmar i går tittade solen fram. Efter över en vecka med gråa moln sprang jag in efter kameran när trädgården plötsligt badade i solljus. Ännu har vi inte haft frost, men trädgårdens färger är ändå förändrade.

18 okt 15 trädhörnet solfjäderlönn fågelhuset
Trädhörnet med fågelhuset där våra papegojor och parakiter bor. Bakom huset skymtar toppen på ullungrönnen. Den illröda lönnen till höger i bild är en solfjäderslönn, Acer japonicum ’Acontifolium’.
18 okt 15 japansk solfjäderlönn
Närbild på solfjäderlönnen.
18 okt 15 höstaster körsbärskornell
Höstastrar och allt mer röda bär på körsbärskornellen Cornus mas ‘Jolico’.18 okt 15 höstaster
Så vackra höstastrar vars orange mitt matchar trädens färger. 18 okt 15 trädhörnet ginnalalönn gyllenlönn
En bit bort i Trädhörnet är det gula toner som gäller. Ginnalalönnen har tappat de flesta bladen, men häggmispelhäcken lyser i gult och strax bredvid den står vår flyttade japanska gyllenlönn, Acer shirasawanum ’Aureum’.
18 okt 15 trädhörnet blodlönn
Mitt bästa reafynd, den japanska blodlönnen Acer palmatum ‘Atropurpureum’ som jag köpte sent en höst för två år sedan. Nu glöder den vackert mot häggmispelhäckens gula blad.
18 okt 15 lundområdet trädhörnet blodlönn solfjäderslönn
Foto åt andra hållet. En liten bit av den omgjorda delen mellan Trädhörnet och Lundområdet. Efter hur många år som helst är den smala gången ett minne blott. I bakgrunden det stora gamla plommonträdet som bildar ”tak” i Lundområdet.
18 okt 15 glasbärsbuske trädhörnet
I den omgjorda delen av Trädhörnet/ Lunden står glasbärsbusken med sina vackra lila bär och tävlar med de japanska lönnarna och de olika höstastrarna om uppmärksamheten.
18 okt 15 glasbärsbuske

Isabella, en av våra fina kungsparakiter, matchar höstfärgerna i trädgården väldigt snyggt.18 okt 15 kungsparakit

Avslutar bildfrossan med två favoriter på annat håll i trädgården:
18 okt 15 kärleksört José aubergine
Mörkbladiga kärleksörten ‘José Aubergine’. Liten, men naggande god ännu så länge.18 okt 15 kopparlönnOch så kopparlönnen, Acer griseum. Den har börjat skifta färg. Nu när solen tittade fram är de flagande stammarna som vackrast.

De senaste helgerna har ägnats åt undanplockning. Utemöblerna är sedan länge inställda i lekhuset, växthuset är under avveckling och komposten är urgrävd. Nu väntar en åtta stora sopsäckar med fin kompostjord på att mulchas ner i rabatter och planteringar till våren. Cathrine skrev om vemod och lättnad så här års, och jag kan bara hålla med. Ha en fin oktobervecka, oavsett om solen lyser på er eller inte.

16 thoughts on “Lila pärlor och orange glöd ~ höstens snyggaste!

  1. Åh, vilka färger! Min trädgård är inte så röd på hösten som man skulle önska, men jag har en härlig cykelväg till och från jobbet där jag passar på att insupa höstfärger för tillfället! Jag hoppas att vi får njuta av den härliga hösten länge än! Tids nog kommer novemberrusket…:-/
    Kram
    Elin

  2. Ååååh! Bara helt fantastiskt Kristina. Tänk att er ‘Dodong’ redan blivit så stor. Det lilla reafyndet är så vackert. Och Isabella är så fin. Hon matchar verkligen trädgården. Hennes fjäderskrud visar lite av brytningstiden vi befinner oss i nu. Det är som sagt en brytningstid men jag känner ännu inte vemod. Jag njuter alltid av höstens färger. Vi hade en fantastisk söndag med helt vindstilla väder och sprakande speglingar. Vi har ju haft mycket frost senaste tiden så naturen har verkligen exploderat till min stora glädje. Och jag har redan börjat fundera på sådder 😉 Jag ska så olika sorters sallad i min lilla odlingsstation i matkällaren och det känns spännande. Och så har jag tagit ett skott av en av tomatplantorna som börjat växa. Kanske det kan bli ett par egna tomater i vinter.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!

    Kram Anita

  3. Å, vilken färglåda du bor i, galet härligt! Konstigt att ni missat alla frostnätter. Här var det rätt tufft ett tag. Jag har fortfarande en solstol ute i hopp om nån timme med kudde och pläd framåt helgen.
    Träffat Hampus med hönsen idag som fått en Elia. Himmel så små de är.
    Allt gott
    Anette

    • Tack! Vilken härlig blogg du har, håller helt med dig om att vi styr våra tankar och vår attityd till livet. Även när det är som mörkast finns det ett fladdrande ljus att lysa sig fram med.
      Kristina

  4. Gissa om jag är avis på din ullungrönn (och dina andra röda lönnar)! Så fantastiskt vackert! Och ja, jag hoppas verkligen att min rönn också övergår till orange innan löven faller.
    Höstvedmodet ja,…. Det är som jag skriver, både ock. En saknad, en längtan, en lättnad men ändå möjlighet till något nytt. Årstider har sin charm och betydelse.
    Kram
    Cathrine

  5. Varma, vackra nyanser i träden hos dig. Tyvärr har vi inte haft så mycket rött i år, mest bara gult. Så har du din glansbärsbuske ute? Jag satte ut mitt ex i somras men är lite tveksam… de flesta krukodlar tydligen så ibland är jag på väg att gräva upp den igen.

    Kram, Carina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

