Sommarens snyggaste samplantering ~ så bra när växterna hjälper varandra

22 juli 15 svartkål tagetesHär är sommarens snyggaste samplantering: svartkål och kryddtagetes!

Kålfjärilsangreppen var hanterbara tack vare tagetesens doft (tills vi åkte på semester i tre veckor… Men väl hemma plockade jag av alla angripna blad. Svartkålen växte sig fin igen och ger fortfarande skörd). Nästa sommar kör jag samma samplantering, det är en glädje när växterna hjälper varandra att må bra utan att man behöver använda konstgjorda preparat. Hos oss är det giftfritt som gäller.

12 juli 15 svartkål tagetes 2
12 juli 2015. Småplantorna som planterades ut för en månad sedan börjar växa sig stora.22 juli 15 svartkål tagetes
22 juli 2015. På tio dagar har svartkålen vuxit märkbart. Skörden har börjat.15 juli 15 svartkål 2
Svartkål fräst i lokalodlad rapsolja, egenodlad vitlök och så lite riven parmesanost på det… Mums!sep 15 trädgårdslandet majs tagetes svartkål
September 2015. Svartkålen har börjat skjuta nya blad efter min stora avplockning när vi kom hem från semestern. Tagetesen är stor och yvig och doftar gott.15 juli 15 svartkål 3
Svartkålen var en ny och mycket trevlig odlingsbekantskap i år. När den frästs i lite olja smakar den mer grov spenat än kål, inte en nackdel om du frågar mig. 😉
8 sep 15 kryddtagetes
Kryddtagetesen livade upp många sommarbuketter med sina fina små blommor.

Det finns fler växter som mår bra av att planteras tillsammans, till exempel för att de hjälper varandra med näringsämnen eller förvillar ohyra med sin doft. För någon vecka sedan skrev jag HÄR om tomater och basilika, en annan mycket välkänd samplantering är rosor och lavendel. Morot och tagetes fungerar jättebra för att förvilla morotsflugorna. (När man rensar bland morötterna börjar man med att stryka handen över tagetesen så den doften kamouflerar den lockande morotsdoften.) Dill och ringblomma testade jag både förra året (HÄR kan du läsa om det) och i år och jag har nu två år i rad helt sluppit löss på dillen.

För den som blir nyfiken på fler samplanteringsförslag är det bara att googla på ‘companion planting’.

Det här var min tolkning av Blommig fredags tema Goda grannar. För fler tolkningar, titta gärna in hos Hélena.

Ha nu en riktigt fin novemberhelg! Här ska det planteras vårlökar i kruka, det är den sista stora uteuppgiften som är kvar. I februari hoppas jag kunna smygstarta våren i mitt trädgårdsrum. 🙂5 feb 15 trädgårdsbod trädgårdsrum vårblommor våriris katharine hodgkin
Trädgårdsboden den 5:e februari i år. Fler bilder från trädgårdsrummet hittar du HÄR.

23 thoughts on “Sommarens snyggaste samplantering ~ så bra när växterna hjälper varandra

  1. Bra inlägg som jag borde skrivit om själv hi,hi. Min tagetes ihop med purpurkålen blev tyvärr uppäten av sniglar. Däremot flyttade jag ett gäng ringblommor till purpurkålen ( svartkål hade jag inte i år men brukar ha) – Denna kombination med lila och orange är fortfarande både vacker och välmående. Den och några andra grönsakstips hade tålts att visa i goda grannar, men jag är så ofokuserad nu med förkylning och höftledsoperationen inpå mig. Ingen bra kombination för en som vill få saker undanstökade.
    Trevlig helg till dig också.
    Kram Luna

  2. Verkligen både snygga och smarta samplanteringar! Jag hade också tagetes på gång för att plantera i rosrabatten och på så sätt fjäska lite extra för rosorna. Men när sommaren artade sig till värsta snigelåret någonsin backade jag 😦 Men du verkar inte ha de problemen? Har du hägnat in odlingarna och fått dem snigelfria eller har du kanske inte några snigelproblem?
    /Gunilla

    • Jodå, jag har både mördarsniglar och snäckor. Men de tar sig inte upp och över kanten till odlingslådorna. 🙂 Så där odlar jag tagetesen (och i slutet av säsongen drar jag upp plantorna och klipper i småbitar och myllar ner vid rosorna).
      Ett tips till tagetes, dahlior och annat snigelgodis är att odla dem i murarbaljor i plast. De brukar ha en jobbig neråtriktad kant som sniglarna inte gillar. Man får bara fixa några dräneringshål i botten på baljan. Jula, Biltema m fl har till bra pris.
      Kristina

      • Vad skönt att sniglarna kan hålla sig lite på plats! Hos mig hittade jag en på fönsterbläcket på andra våning häromdagen, det var inte roligt… Smart idé med murarbaljor, det ska jag komma ihåg till nästa år.
        /Gunilla

  3. Så fin den där kryddtagetisen är den gillar jag att ha överallt i mina land.Den är ju även så god till fisk bla annat.Att ha blommor i grönsakslanden är häftigt tycker jag
    Ha en fin helg
    Kram Meta

  4. Fina bilder på svartkålen som är så vacker och god. Jag planterade den med ringblommor och den klarade sig inte helt från angrepp så det får bli kryddtagetes nästa år istället. Dill och ringblommor har jag haft länge och dillen brukar alltid var lika fin. Tack för bra tips om samplantering och `Companion planting´ska jag absolut gå in och titta på.
    Trevlig Helg och lycka till med lökplanteringen! Anna-Karin

    • Klarar sig från angrepp gör kålen inte, men det är under kontroll om man tittar till dem regelbundet (och inte åker bort i tre veckor…). Hade en del ringblommor kvar där också (fröplantor från förra året) och det är så fint ihop.
      Kram Kristina

  5. Receptet lät spännande 🙂 Har ju alltid planer för grönsaksodling men så fastnar jag i mitt anläggande för blommor och buskar istället. Men det är aldrig försent och jag vet precis hur jag ska ha det… ..den da’n. Snygga lådor och fräscht ätbart grönt låter låter och ser gott ut!

    Kram, Carina

    • Nej, försent är det aldrig att börja odla ätbart. Och fördelen (jämfört med träd och buskar) är ju att det är ”färdigvuxet” på en enda säsong. 🙂
      Kram Kristina

  6. Svartkålen är snygg med i princip allt. En helt oumbärlig kål om man frågar mig. Kryddtagetes bra till mycket och funkar ju också till kål. Så fint i dina lådor och trevligt inlägg.
    Allt gott
    Anette

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

