Årskrönika i 12 bilder ~ 2015

Jag låter min årskrönika symboliseras av en bild från varje månad.

Januari
Typisk skånsk vinter. 5 cm tung blötsnö omslöt växtligheten i trädgården. På sina ställen blev det riktigt vackert. Dvärgcyklamen är tuffa och blommade tappert vidare.21 jan 15 cyklamen snö 3

Februari
Trädgårdsrummet äntligen klart. Åtta månader efter att den ruttna trädgårdsboden revs är den nybyggda färdiginredd. I boden finns mitt trädgårdsrum, där jag omgiven av blommande vårlökar stillar min längtan efter våren.
5 feb 15 trädgårdsbod trädgårdsrum vårblommor

Mars
Tranorna kom med våren. Den 8:e mars är det 13 grader varmt och krokus ‘Firefly’ strålar i kapp med solen. Över våra huvuden passerar tranorna på väg mot mina gamla hemtrakter i Västergötland.
12 mars 15 vårtecken krokus skära rabatten

April
Vårens vackraste vänner. En av mina favoritkombinationer i trädgården, inte minst för att de har samma inbyggda vårklocka, är praktmagnolia och pärlhyacint.
23 april 15 praktmagnolia pärlhyacint

Maj
Lundens bästa tid. Maj, underbara maj. Lundens många skönheter blommade i mängder och det var bara att njuta.
29 april 15 lunden kungsängsliljor 3

Juni
Taggis x3 kom tillbaka. När igelkottarna kommer och hälsar på blir vi alltid lika glada. I år var de tre stycken som åt snäckor och annat i vår trädgård.
30 juni 15 Igelkott 1

Juli
Mmm för ätbart! Det växer så det knakar i trädgårdslandet och vi njuter av både gamla och nya favoriter.
juli 15 sallad bladgrönt 1

Augusti
Binas favorit. Kronärtskockan ‘Herrgård’ går av misstag i blom och bina tackar mig. Nere i blomman kravlar åtta stycken omkring samtidigt och samlar nektar och pollen. Nästa år hoppas jag hinna skörda skockan i tid…21 aug 15 kronärtskocka 4

September
Dags att skörda. Den uppstammade aronians grenar hänger tunga med bär. Favoritreceptet är att ta hälften aronia och hälften amerikanska blåbär, det blir supergod sylt.
8 sep 15 aronia viking

Oktober
Höstens färger bränner. Ullungrönnen ‘Dodong’ brinner i eldigt orange i trädgården och det går inte annat än att bli glad när man ser den genom köksfönstret.
18 okt 15 ullungrönn dodong 2

November
Snö och is. Första snön och frosten kommer samma vecka i slutet av november. En del av de tåligaste sommarblommorna struntar i kylan och blommar vidare.
22 nov 15 ringblomma snö

December
Blommig julstämning. ‘Intokazi’ är en vacker vit amaryllis med svag rosa teckning. När världen utanför är mörk, brun och blöt ger den rätta stämningen inför julen.
11 dec 15 amarylis Intokazi

Önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!

24 thoughts on “Årskrönika i 12 bilder ~ 2015

  1. Härlig årskrönika. Är imponerad av att du kan välja ut E N bild per månad:). Jag lyckas inte alls med det:)
    Gott nytt År! Ska bli så roligt att följa dig 2016, och tack för alla fina inlägg som jag inspirerats av i år.
    Kram Maria

  2. Tack och gott nytt år till dig också, Kristina!
    Håller med Maria, det är svårt att välja bilder till en återblick. Man får följa sin första känsla när man bläddrar bland bilderna.
    Kram
    Marta

  3. En sån fin årskrönika du har gjort! Den får mig också att inse hur åren och årstiderna flyger förbi men också att varje årstid har sin charm. Skulle inte vilja vara utan dem även om det i bland känns så under den mörkaste delen.

    Ett gott nytt år till dig!
    Kram Cathrine

  4. Härligt med en årssammanfattning, tänk vad naturen ändå är god mot oss, och låter oss uppleva dessa årstider! Den där ullungrönnens färg är ju fantastisk! Hur gammal är den?

    Önskar dig ett gott slut och gott nytt år!
    Kram Gunilla

  5. Underbar årskrönika!
    En konst att välja – ja, välja bort – bland allt som finns… BRAVO!
    Härligt med årets växlingar, även om det just idag inte är så kul med kall blåst här i Malmö…
    Ett riktigt gott nytt år!
    kram
    Katarina

  6. Härlig sammanfattning! Ler lite åt cyclamen, har en som står och blommar på trappen nu. Den kommer skyddas när det blir kallt. När jag tittar på bilderna ser jag ett härligt år, ett soligt år. Kanske bäst att lägga det till rullorna så 😉

    Gott Nytt 2016! Kram, Carina

  7. Du är så skicklig som kan välja en bild per månad. Och så bra det blir också! Du har verkligen fångat vårljuset i mars och aprilbilderna. Men vet du … den bild jag bara älskar mest är februari. Det blev ju så fint ditt trädgårdsrum. Jag antar att du snart ska ta det i besittning igen. Nu får vi se fram mot ett nytt trädgårdsår. Mycket ätbart blir det för mig och jag tror det blir samma för dig 🙂

    Önskar dig ett Gott slut på 2015 och ett Gott Nytt 2016!

    Kram Anita

    • Tack snälla du! Ja, har redan börjat vara lite i trädgårdsrummet och det är mysigt att vara där. Har ju element med frostvakt och varma tofflor, så jag fryser inte. En del krukor med vårlökar är på gång med gröna små skott. Spännande!
      Roligt att du också ska odla lite mer ätbart, ska se vad jag hittar för kul att testa nästa odlingsår.
      Kram Kristina

  8. Härliga bilder och visst börjar man längta efter våren nu när det nya året snart tar vid. Det ska bli spännande att se vad det kommer att bjuda på. När jag ser bilden på er taggiga trädgårdsvän så hoppas jag verkligen på att också få så fint besök till våren. Det var några år sen sist så det skulle vara så roligt att få se dem igen.
    Ett riktigt Gott Nytt År vill jag önska dig! Anna-Karin

  9. Vacker och lagom årskrönika. Det är inte lätt att välja bara en bild per månad men du lyckas bra. Dvärgcyklamen i snö är mest uppseendeväckande i mina ögon.
    Kom i efterhand på att jag förstås borde lagt ut en krönika i onsdags när jag gjorde inlägg men nu får den komma efter nyår istället.
    Gott nytt och kram
    Anette

    • Och en krönika passar väl precis lika bra då. Ser fram emot den.
      Jag håller årskrönikan kort, men vänta till jag ska redogöra för trädgårdsprojekten… 😉
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

