Skånsk vinter, ljus i mörkret och blommande vinterjasmin

Förra lördagen byggde mina två yngsta barn en snögubbe och en snölykta utanför ingången.9 jan 16 snögubbebyggande
9 jan 16 snögubbebyggande 2
På söndagen såg det ut som om någon hade begått ett mord på snögubben!
10 jan 16 snögubbebyggande
Skånsk vinter kan innebära plus 10 grader och blommande dvärgcyklamen Cyclamen coum (bilden tagen den 2 januari 2015) eller minus 10 grader och barfrost. Eller slask. Eller regn. Eller lite av varje… Just nu har vi minus sex grader, barfrost och iiiis överallt.2 jan 15 cyklamen cyclamen coum 1
Att fotografera trädgården under veckan går inte, jag går hemifrån tidig morgon i mörker och kommer hem på eftermiddagen när det åter mörknat. Tur då att jag välkomnas av mina små lysande fåglar (oavsett om de är inbäddade i snö som här eller inte).
9 jan 16 ljusfåglar
I trädgården såg det förra söndagen ut så här. (Om du klickar på någon av bilderna kommer den upp som ett galleri och om du för markören över bilden så ser du namnet.)
I trädgården finns också några buskar som blommar denna tid på året. Hybridkejsarolvonet ‘Dawn’ är en, vinterjasminen Jasminum nudiflorum, härdig till zon 2, en annan. Planen är att plantera in ännu fler vinterblommare, jag tar gärna emot tips!
10 jan 16 vinterjasmin
Nu är det snart helg igen och halva januari har redan passerat. Här är vi nääästan klara med inomhusrenoveringarna. Sista listerna, några tapetvåder och en låda eller två med diversesaker som ska hitta ny plats i huset, sedan är fem rum som nya. Hoppas hinna det sista i helgen. Men innan dess blir det besök i halvmeterdjup (konst)snö, fika med varm choklad och röda kinder i en närliggande slalombacke tillsammans med mina två små snögubbebyggare. Önskar er alla en fin helg,oavsett om den är vit och snöig eller grön och frostglimrande!
För fler rapporter om Min vinterträdgård, som är veckans tema i blommig Fredag, titta in till Hélena.
Till sist, en mysbild på vår katt. Det är skönt att komma in från kylan och sova en stund på favoritstolen. Har man tur kanske någon lillmatte kliar en på magen också.
14 jan 16 katt 2
34 thoughts on “Skånsk vinter, ljus i mörkret och blommande vinterjasmin

  1. Så underbart med vinterblommare, det är något jag saknar hos mig. Här har vi -12° denna bistra morgon, men njuter av att det är fredag. Gott för söta katten att komma in och bli kliad på magen:)
    Ha en fin fredag
    Kram Maria

    • Det är så skönt med något som orkar blomma nu, och som inte mår dåligt av det.
      Ni har bestämt kallare än vad vi har, – 11 blir det som lägst dagarna framöver.
      Kram Kristina

    • Visst är de fina? Och det bästa är att de inte är juliga, utan kan vara framme hela vinterhalvåret. De kommer från Konstsmide, återförsäljare finns på deras hemsida. Vet att fåglarna är slut på sina håll i landet, men de kommer in igen i vår så passa på då inför nästa vinter.
      Kristina

    • Tack! Fåglarna är favoriter här, de kommer från Konstsmide och återförsäljare står på deras hemsida. Om de är slut där du bor så vet jag att fåglarna kommer in igen i vår, så passa på då inför kommande vinter. 🙂
      Kram Kristina

      • Tack, jag hittade dem 🙂 Kul att se hur fint det kan bli på plats. Får erkänna att jag hade nog inte fastnat för dem om jag sprungit på dem i butik, men hos dig är dom superfina! Ska hålla koll när jag kommer till någon återförsäljare.
        Kram Gunilla

  2. Det finns mycket vackert att titta på vintern igenom om man tänkt och planterat klokt. Kan inte spontant komma på fler vinterblommare, åtminstone inte några som blommar en normal svensk vinter. Men vackra knoppar och ev fröställningar kan man ju också kika efter.

    Ha en fin helg i snön! KRam, Carina

  3. Nej men usch, det låter som sämsta tänkbara, minusgrader, barmarksfrost och därtill halt. Jag minns dina cyklamenrapporter från förra året. Så underbara, så fulla med vår. Här är det minus 15 och ett alldeles för tunt snölager. Men så är det. Vintrarna är nyckfulla och gör lite som dom vill.

    Jag har tittat på alla dina bilder och visst finns det vackra strukturer att titta på även nu. Daggtöreln blev jag frälst på, sååå snygg. När det gäller vinterblommare har jag inget förslag. Skulle möjligen vara tibast. Det har vuxit en i skogen (kommunens mark) som brukade blomma i februari varje år. De senaste åren har jag inte sett den. Jag tror dom har rensat bort den under en alltför ivrig utrensning. Bilden på dina vinterfåglar är som ett konstverk och naturligtvis blev jag varm inombords av nedersta bilden. Den magen skulle jag gärna klia på 🙂

    Önskar dig en fin vinterhelg!

    Kram Anita

    • I år ligger de rosa cyklamenknopparna och sover under ett rejält lager med vissna dagliljeblad. Så snart det blir plusgrader igen så åker täcket av och då slår de förhoppningsvis ut. Längtar!
      Har köpt två olika sorters tibast (nu när barnen är lite större så jag slipper oroa mig för bären), det blir första våren de blommar hos mig, spännande att se när det blir. Den ena, Eternal Fragrence, blommade hela sommaren förra året och gjorde verkligen skäl för sitt namn.
      Daggtörel klarar sig nog inte på friland vintertid hos dig, men du har väl ett uterum? 🙂 Den kanske kan få bo där över de värsta köldknäpparna. Blommorna är riktigt snygga, pryder sin plats i vilken vårrabatt som helst.
      Mmm, vår goskisse vet att när man visar magen brukar den bli kliad. Han är ingen knäkatt, men väldigt kelen ändå.
      Kram Kristina

  4. Säger som andra, snygga fåglar, får hålla utkik på dem. Plus för daggtöreln. Har haft cyklamen i många år men nu har de gett upp. Har en del gräs, det mesta göms i snö. Vinterblommare, det kan jag ju drömma om…
    Trevlig helg.
    /Anette

    • Vilken zon bor du i? Hybridkejsarolvon går till zon 4, trollhassel till 3-4. Skyddat läge vintertid så klart (precis som jag måste ha min vinterjasmin). Du får testa cyklamen igen, de är ju så vackra när de börjar blomma.
      Kristina

      • Några kilometer till zon 5. Har alltså zon 4, med bra, sydvästligt läge. Stora träd och byggnader ger skydd.
        Kanske jag skulle försöka…
        /Anette

      • Klart du ska! Även om det bara blir några år så har du ju haft glädje av busken/buskarna under den tiden. Vad kostar inte alla sommarblommor??
        Jag är uppvuxen i zon 4, så jag har inte alltid bott så här sydligt. Mycket smågrus i planteringen så busken står dränerat och varmt under vintern, sedan är det bara att hålla tummarna! Ju större planta, ju bättre vinterhärdighet.
        Kristina

  5. Många fina vinter bilder från din trädgård! Så snyggt med alla fröställningar! Magnifik Kopparlönn!! Känner igen ställningen på katten…fniss…
    Trevlig helg!

  6. Åh, stackars snögubbe!!! Ja, sådan är ju skånsk vinter… Fantastiskt med blomning nu, oj! Ja, och de små fåglarna är underbara, så charmiga. Gäller att föra in ljuspunkter som kan njutas när mörkret intar tillvaron. Ha en riktigt härlig helg! Varm choklad är oslagbart på vinterutflykt!
    kram
    /Katarina

  7. Synd på den fina snögubben. Så fint med blommor mitt i vintern. Nästan svårt att tro på för en norrlänning. Tur att du hade bildbevis 😉
    Skön söndag!

  8. Härliga bilder. Minns när min dotter var i den åldern och snögubbarna prydde trädgården. Tiden går så fort. Fina vinterbilder. Fastnade speciellt för magnoliaknoppen som såg löftesrik ut inför våren som vi nog alla längtar efter även om vintern här i Värmland är väldigt vacker just nu.
    Kram Anna-Karin

    • Här är det så lite gräsmatta kvar att flickorna rullar sina stora snöbollar på lekplatsen ett kvarter bort och forskar hem dem på pulkan. 🙂
      Magnoliaknopparna är många, ser fram emot våren. Men först är det innemånader och lite trädgårdspaus.
      Kram Kristina

  9. Ja…. får jag välja mellan skånsk vinter den vargavinter vi har i Värmland nu så väljer jag nog det senare i alla fall, trots att temperaturen sjunker ner till -20. Och som du skriver hos mig så mår ju trädgårdens växter mycket bättre av snötäcket. Men vi har faktiskt ganska ofta barfrostvintrar här också vissa år men de flesta växter brukar klara av det i alla fall. Värst är det om mars är kall, med kalla nätter och värmande och uttorkande sol på dagarna. Då har det hänt att en del växter har tagit stryk.

    Så söt katt och underbara fåglar du bjuder på! 🙂 …och stackars snögubben och barnen som hade gjort den så fin….

    Ha nu en fin vecka,
    Kram Cathrine

    • Ja fy för barfrostvinter i mars med värmande sol och tjäle! Det hoppas jag verkligen att vi slipper i år.
      Nu drömmer jag om frösådder och ser fram emot när solen värmer. Det märks att det går framåt, idag var det dagsljus när jag slutade jobbet kl 16, det var det inte förra veckan. 🙂
      Kram Kristina

  10. Hej!

    Så vackert med fåglarna! Har aldrig sett något likande. Får jag fråga hur du har gjort? Vill också välkomnas av sådana 🙂 Häftigt med cyklamen i trädgården. Det har jag nog aldrig sett.

    Solsken
    Linda

    • Visst är de fina fåglarna. 🙂 Det är inte jag utan Konstsmide som gjort dem, du kan köpa dem via någon deras återförsäljare. Skulle fåhlarna vara slut nu så kommer de in i vår igen, så passa på då inför nästa vinter.
      Cyklamensorten heter Cyklamen coum, dvärgcyklamen på svenska. Den klarar sig upp till zon 3, även 4 i skyddat läge. Vet inte vilken zon du bor i, men kan du ha den och vill veta mer om var jag köpt dem och hur de vill ha det för att trivas, så bara hör av dig.
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

