Lyckad visningsdag, körsbärsskörd och bivänliga växter

Tusen Trädgårdar är över för denna gång och vi tackar alla besökare som kom till oss! Vi räknade in 124 besökare, allt i från grannar till långväga trädgårdsälskare som kört 15 mil. Vi hade många intressanta samtal, sålde runt hundra plantor och fick besök av lokaltidningen. Det kom en rejäl skur på eftermiddagen, men i övrigt så var vädret bra. 2018 är det dags igen!
3 juli 16 tusen trädgårdar
Maken i samspråk med några av besökarna och på gången bakom står två andra besökare och studerar den vitblommande blomsterkornellen.

5 i topp på ”vad är det” om växter i trädgården:

  1. Trädgårdskryddbuske ‘Hartlage Wine’.
  2. Hårig fingerborgsblomma, Digitalis ciliata.
  3. Blomsterkornell, Cornus kousa.
  4. Kvitten, Cydonia oblonga ‘Leskovacka’.
  5. Koreaklocka, Campanula takesimana.

I trädgården känns det som att vi redan går in i högsommaren. Vårt gamla bigarråträd från 1978 har nog aldrig haft så mycket bär som i år. Inte för att vi har så mycket nytta av det.Trädet är närmare åtta meter högt och det är mest fåglarna som kalasar på bären.3 juli 16 körsbär bigarråträdet

Just därför har jag planterat tre nya körsbär i trädgården, men sorter som blir lite lägre och är mer plockvänliga. Vid den blivande dammen växer ett surkörsbär ‘Fanal’ vars bär snart är mogna.

I Lunden växer ett buskkörsbär ‘Lettisk låg’ som bjuder på små och lite syrliga bär, men helt okej att äta som de är om man inte vill göra saft eller sylt på dem. Fyndade trädet på en utförsäljning förra sommaren och blev positivt överraskad att det redan bar frukt.
3 juli 16 körsbär lettisk låg

I Trädhörnet växer sötkörsbäret /bigarråträdet ‘Stella’, sorten har både stora och söta bär.
3 juli 16 stella körsbär

3 juli 16 körsbär stella 2
‘Stella’ står granne med blomsterkornellen. På grund av den ojämna vattentillförseln i år hade flera av Stellas stora bär spruckit och myrorna kalasade. Men så är det, jag får hoppas på fler fina bär nästa år.

Jag försöker ju plantera växter som är bivänliga och en av de vackrare är nog stjärnflockan. Det finns många olika sorter och färgerna går från nästan vit till ljusrosa till mörkt skär.
7 juli 16 stjärnflocka

Ha en fortsatt fin vecka, själv har jag ägnat några dagar åt att träffa trädgårdsvänner och besöka trädgårdar och plantskolor. Perfekt semester! 🙂

20 thoughts on “Lyckad visningsdag, körsbärsskörd och bivänliga växter

  1. Kul med lista över växter som besökare fastnar för så här års!
    Jag har också kommit över en kryddbuske i år och är överraskad att den blommar. Den verkar vara en långblommare, det kommer knoppar på nya skott allt eftersom. Supersnygg blomma men nu vill man ha den vita också. Attans.
    Hoppas jag också får till lite plantskole- och trädgårdsbesök, jag längtar så efter nya intryck och inspiration. Tur att du finns.
    Marta

    • Tack Marta! Ja, nu vill jag också ha den vita kryddbusken, så himla snygg. Den röda jag har blommade i en månad, det kan man inte klaga på.
      Du får ta en tur till Tuijas och hälsa på oss, bara hör av dig om du vill ta en utflykt.
      Kram Kristina

  2. Ja det låter som du har en perfekt semester 🙂 Blomsterkornell är en av mina favoriter. Men här skulle den inte funka. Men jag har planterat ett litet surrogat istället i framkanten av azaleasluttningen. En Cornus canandensis, krypkornell. Blommorna ser ut som miniatyrer av blomsterkornellens. Den är bara två år men i år hade den säkert 30 blommor till min stora glädje. Och jag höll ju på att måla så jag glömde fotografera den … typiskt. Men nästa år så …

    Ha en fortsatt skön semester!

    Kram Anita

  3. Härligt med öppen trädgård! Jag har inte vågat mig på det än men 2018 kanske är året då jag vågar… Däremot åker jag gärna runt till andra fina ställen 🙂 Kram Katarina

  4. Låter som en mycket lyckad dag och mycket att titta på hos dig. Här har vi också funderingar på ett bigarråträd, men träd får nog bli nästa års projekt.
    Ha det så gott
    /Anette

  5. Vad roligt att visningsdagen blev så bra och att ni fick så många besökare. Hade också gärna kommit för att se din fina trädgård och alla spännande växter du har. Har dock besökt några andra trädgårdar och det är ju så kul att se hur andra tänker och gör. Har också Stella men skatorna har haft fest och glupt i sig nästan alla. Får kalasa på de sista jordgubbarna och på hallonen som börjar mogna nu istället.
    Önskar fortsatt go semester!
    Kram Anna-Karin

  6. Vad roligt att det var lyckat, förstår jag det med en sån trädgård! Blommande blomsterkornell, får man fråga hur länge det tog innan det blommade? Jag har en som är tre år gammal, men ej ännu blommat. Något speciellt man skall göra för att fjäska med den?
    mmm, gott med körsbär!

    Kram Gunilla

    • Vår blomsterkornell tog en fem år på sig innan den blommade. En del sorter blommar unga, andra tar tid. Men när den väl blommar gör den det många veckor. Det är föregående års sommar som avgör hur riklig blomning det blir (har jag läst). Förra årets regniga sommar följt av en värmeperiod var tydligen gynnsam. 🙂
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

