Det magiska höstljuset får kopparlönnen att glöda

14-sep-16-kopparlonn-stapprabatten

Septembersolen skiner när jag tidig kväll går en runda i trädgården. De sista strålarna innan solen går ner bakom grannens hus får kopparlönnen på framsidan att glöda. Som jag älskar det ljuset!

I Stäpprabatten ackompanjerar höstaster ‘October Skies’, blodtopp och skäggbuske ‘Heavenly Blue’ färgerna.

Kisse, som besökt veterinären för den årliga vaccinationssprutan och fått höra att han är en fin katt i sina bästa år (5,5 år och 6,5 kilo muskler), sniffar kattmynta och kopplar av på trädgårdsbänken, lätt påverkad av myntan. Både busig och kelig på samma gång…14-sep-16-katt-3

En skön kväll. Solen går ner och ljuset försvinner. Men hösthallonen smakar lika gott ändå. Plockar en näve och pratar med en förbipasserande om vardagslyxen i att ha egna bär. Precis så ska trädgårdslivet vara, en varm septemberkväll.

22 thoughts on “Det magiska höstljuset får kopparlönnen att glöda

    • Ja, jag har haft tur med lönnens bark, den flaggar så vackert.
      Tack, han är en riktig trädgårdskatt som vill vara där vi är och se vad som händer. Bänken fyndade jag på loppis. 🙂
      Kram Kristina

  1. Måste fundera ut en plats att ha kopparlönnen. En plats där den kommer till sitt rätta. Så vacker!! gott med egna bär. Själv äter jag mängder av äpplen:)
    Trevlig helg!

  2. Ja precis så ska det vara 🙂 Förstår så väl att du älskar kopparlönnen. Den är ju självlysande. Så vacker. Några färska bär har jag inte men oj, oj, oj så mycket tomater det blev. Kommer du ihåg hur vi pratade om att dom mognade så sent. Men när dom väl satte igång … ja då blev det verkligen rena ketchupeffekten. Har soltorkat (i ugn) massor av Ildi som vi har till våra pastasåser. Och potatisen som vi satte i mitten av juli har gett hur mycket skörd som helst. Nu måste jag dock vara vaksam för nattfrosten rycker allt närmare. Vaknade till bara 3 plusgrader imorse.

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

  3. Vilket underbart träd! Funderar som bäst på vad jag skall hitta på för träd när jag skall göra om i en rabatt, troligtvis nu i höst. Kanske ett sådant!?
    Och Kisse, vilken fin en, tror jag det att han fick beröm av veterinären! Han ser ju hur mysig ut som helst! Undrar om min Harry blir lika stor? Än väger han ju bara kilot, lätt som en fjäder alltså 😉

    Kram Gunilla

    • Ett av mina favoritträd, men det växer långsamt. Så vackert både nu och inte minst vintertid när barken glänser i solen.
      Blir spännande att se hur stor Harry blir, vår katt växte så det knakade som liten. Nu har vi desto mer av honom. 😉
      Kram Kristina

  4. Så vackert du har fångat kopparlönnens glöd. Visst är det fantastiskt med strålande sol, högsommarvärme och ljumma kvällar mot slutet av september. Mina katter, liksom grannskapets alla katter, älskar också att mumsa på kattmyntan för att sen bli alldeles ”tossiga”. Man har liksom lyckats fixa ett inneställe till de små liven. 🙂 Önskar dig fortsatt fint septembermys!
    Kram Anna-Karin

    • Fniss! Ja, katterna som sniffat kattmynta påminner om folk som druckit ett glas vin eller två för mycket… 😉
      Nu känns det att höstkylan börjar komma, men det är skönt det också, den höga klara luften inte minst. Det gäller att se det som är bra just nu, livet blir så mycjet trevligare då. 🙂
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

