Att ha hela sin trädgård i krukor ~ inspiration nr 2

Ingenting är omöjligt att odla i kruka (eller tråg), det visade den här trädgårdsägaren i London upp under NGS Open garden. Precis allt växte i krukor, små krukor, stora krukor, gamla krukor, nya krukor… 2-aug-15-ngs-ap34
Den lilla framsideträdgården, sedd från gatan. Härifrån kan man bara ana krukorna.

Jodå, lite svårt att resa hemifrån var det, bekände trädgårdsägaren, men hon hade vattningshjälp. Den här trädgården tycker jag är inspiration för alla som vill fixa i ordning på en balkong, eller kanske på en stensatt uteplats där det inte går att sätta spaden i jorden. Tänk vad mycket man kan göra med krukor! (Klicka på småbilderna så kommer de upp i större format.)

2-aug-15-ngs-ap33
Välkommen in! Längs med gången fram till ytterdörren stod krukorna på rad, men innanför portalen var ännu fler dolda.

2-aug-15-ngs-ap35
Sådärja, nu kan man börja ana mängden krukor! Gången in var precis lika smal som den ser ut. Vartenda ledig kvadratdecimeter var upptagen.

2-aug-15-ngs-ap29

2-aug-15-ngs-ap25
Mitt i blomsterdjungeln odlades det lite ätbart också. Olika örter, tomater…

2-aug-15-ngs-ap24… och squash!

Men allra mest var det blommorna som stod i fokus.

2-aug-15-ngs-ap20
Och självklart fanns det plats för en mycket liten damm. I en kruka så klart!

Vill du se fler inspirationsinlägg från trädgårdar jag har besökt klickar du bara HÄR. Nästa vecka blir det besök i en starkt sluttande ”frontgarden” i London.

 

18 thoughts on “Att ha hela sin trädgård i krukor ~ inspiration nr 2

  1. Ja, med et sånt klima som de har i England går det jo veldig fint. Her hos meg går det ikke 😉
    Her bunnfryser det, og plantene dør. Det er veldig fint med planter i krukker, men her må det plantes på våren det som skal stå i krukker sånn som ettårige planter. Det går fint! 🙂

    Flotte bilder, og herlig å se på sommerbilder!

    Klem, Marit

    • Visst är det härligt med lite sommar!
      En del växter klarar sig även i minusgrader bara krukorna klarar av det. Jag brukar lägga krukorna ner på sidan så det inte kommer i så mycket regn och snö i dem. En del får övervintra i kallväxthuset.
      Kram Kristina

  2. Hel otroligt! Det blev dock nästan lite väl många krukor, man såg inte växterna ordentligt!! Men det påminner mig också om att när vi flyttade hit till Gotland hade jag tröttnat på trädgård efter 30 år med villa i Stockholm. Alltså ville jag ha en naturtomt på hällmark och så skulle jag bara odla i krukor. Nu blev det ju inte så, snarare tvärtom – men många krukor brukar jag ha ändå. C:a 30-60 brukar det bli…..
    KRAM
    Susie

    • Då kände du dig som hemma när du såg den här trädgården gissar jag. 🙂 Visst var det tätt tätt med krukor, men på plats upplevdes det mest som lummigt.
      Kram Kristina

    • Visst är det? En gång i tiden var min trädgård en balkong med västerläge. Kanske därför jag blir glad av att se hur mycket som går att göra med en kruka eller många.
      Kram Kristina

  3. Hei!
    Veldig inspirerende å se, Jeg panter masse i krukker. Hardføre stauder tåler fint å stå i plastkrukker om vinteren. Jeg egger dem på siden sik at de ikke blir stående med isvann. Riddersporer, geranium og hosta + + går veldig bra.
    Ha det godt! Anne

  4. Kan tänka det är bra som upplevelse och jag ser gärna för att lära. Både hur jag vill göra och hur jag inte vill göra. Det här blev det senare. Jag förstår grunden och tycker det är underbart att ägarinnan löser ett problem men det är motsatsen till hur jag själv vill ha det.

    Kram, Carina

  5. Härliga bilder! Blev fascinerad samtidigt som jag fick en liten känsla av ”hjälp så mycket arbete”. Tänkte på all vattning och på att alla krukorna skulle behöva övervintras, men sen slog det mig att i London regnar det mer och att krukorna nog klarar sig bra där de står över vintern där. Mycket läcker och annorlunda. Växter i vackra krukor är fint.
    Kram Anna-Karin

    • Precis, som jag förstod det stod krukorna kvar utomhus över vintern. Just om man saknar grävbar jord tycker jag att det är kul att se hur mycket som går att göra.
      Kram Kristina

      • Jo, det finns nog många i våra storstäder också (och på andra ställen) som skulle vilja ha lite mer blommor och grönt men som bara har en stenlagd utegård att gå ut på. Inser hur mycket man kan göra för att få en riktigt fin trädgård då också och hur värdefullt det är med mer växter av alla de sorter för både oss och de små djuren.
        Kram Anna-Karin

  6. Oj, oj, oj, den första tanken är, tänk att vattna allt! Nästa tanke, hur kommer man åt att vattna allt. Nästa tanke, tänk att plantera om allt. Fast det gör man kanske inte men ibland måste man väl antar jag. Men väldigt spännande att se. Jag har varit på besök i Helen Dillons trädgård i Dublin och hon har också mängder med krukor. Hon har ju även ”riktiga planteringar” men trädgården är inte så stor och för att kunna ha massor av växter så har hon mycket i krukor som står tätt, tätt. Roligt med dina inspirationsinlägg, tack för dom!

    Kram Anita

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

