En brant frontgarden i London ~ inspiration nr 3

I England är trädgårdarna många gånger små och det gäller att tänka till vad man ska göra med de få kvadratmetrarna. Det hade det här paret gjort.

En bred trappa med ett ”naturligt” räcke (lägg märke till repsurrningen), leder från trottoaren till ytterdörren. På ömse sidor om trappan samsas ett fåtal noggrant uttänkta växter, bland annat palmer, höstlilja Crocosmia och blodgräs Imperata cylindrica ‘Rubra’.2-aug-15-ngs-ap11

Intrycket är vilsamt och vackert. Härliga ljusgröna blad blandas upp med höstliljornas orange färg som kontrasterar snyggt (i mitt tycke) mot det blå huset.2-aug-15-ngs-ap14

Ett svagt porlande hörs. En rännil med vatten rinner mellan stenblocken. Närmast i bild, bland småstenarna, syns mörkbladigt ormskägg Ophiopogon planiscapus..2-aug-15-ngs-ap13Längs med rännilen och stenblocken växer olika ormbunkar, bland annat hjorttunga Asplenium scolopendrium och trift Armeria maritima.2-aug-15-ngs-ap10

Nästa vecka tar vi, för omväxlings skull, en tur till tre plantskolor i London. De är väl värda ett besök inte bara för växternas skull. För fler inspirationsinlägg, klicka HÄR.

12 thoughts on “En brant frontgarden i London ~ inspiration nr 3

  1. Hei!
    En vakker og inspirerende hage. Likte veldig godt hvordan de har brukt stein. Ser naturlig ut.
    Ha det godt! Anne

  2. Otroligt smakfullt och fint på de få kvaratmetrarna. Blev lite avundsjuk (måste jag tillstå) på det frodiga blodgräset och på palmerna. Undrar just hur det går med mitt blodgräs som jag bäddade in som små bäbisar i höstas. Hoppas hoppas! Ormbunkarna och hjorttungan också fina. Liksom den orange liljan mot det blå huset, det håller jag absolut med om. Mysig och fin trädgård!
    Kram Anna-Karin

    • Mmm, kan bara hålla med. Fast jag hade haft svårt att välja så få växter, det erkänner jag glatt. Men jag njuter så gärna av andras sparsmakade trädgårdar. 🙂
      Kram Kristina

  3. Fantastiskt kul att se. Jag som har en liten trädgård tycker det är extra kul att se små trädgårdar. Om jag förstår det rätt så är alla bilder från framsidan av trädgården. Hade dom ingen trädgård på baksidan? Eller dom kanske bara fick plats med en uteplats där. Då är det ju verkligen fantastiskt hur väl dom har disponerat den branta framsidan mot ytterdörren och byggt upp ett riktigt växthav med porlande vatten och allt.

    Kram Anita

    • Vet inte vad de hade på baksidan, den visades inte upp (det gick bara att nå den delen om man gick igenom huset).
      Som jag förstod dem hade de lagt krutet på framsidan och satt ofta där och tittade ut över gatan. Stora höjdskillnader kan bli en fördel i vissa lägen.
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)

