En ljuvligt gul måste ha-ros

Aïcha
Rosa pimpinellifolia ’Aïcha’ är en skuggtålig tidigblommande ros från kände danske förädlaren Valdemar Petersen. Vi såg den här rosen första gången vid ett besök på Bosjökloster i Skåne där den blommade fullkomligt överdådigt mot en vitkalkad mur. Min man och jag tittade på varandra och sa ”den rosen bara måste vi ha”.

När Moseplassen samlar gula blommor med x-factor var Aïchan den första jag tänkte på.
Aïcha 2
Aïchas blommor är varmt gula med kanelröd mitt. Blommorna bleknar efterhand till cremegult. Den börjar blomma relativt tidigt på försommaren, huvudblommingen är i juni.

Aïcha 3
Aïcha klarar zon 6. Den är cirka 2,5 meter hög hos oss, men förmodligen blir den ännu högre vid ett mer gynnsamt läge. Vi odlar den mot vår garagevägg i östligt läge. Där är det inte den bästa jorden, men vi gödslar, vattnar och pysslar om den så den trivs. Grenarna är långa och böjda, vi har en halvmånformad spaljé på väggen som grenarna får stöd från. Sorten är rejält taggig, men har som plus en fin doft. Även överblommade blommor är dekorativa, se den första bilden där den lilla tofsen syns.

25 tankar på “En ljuvligt gul måste ha-ros

    • Ja, jag bara älskar Aïchan! Vår står bara några meter från ytterdörren och jag passerar förbi den när jag går till och från jobbet. Blir lika glad varje morgon att se de underbara blommorna. Kram Kristina

  1. Så nydelig! Jeg tror jeg bor helt i grensen for hva hun kan takle, men det nok verdt et forsøk tror jeg. Fristende, fristende…
    Ønsker deg masse lykke til med denne skjønnheten:)

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)