En svart skönhet i rabatten

svart vallmo 2svart vallmo 3
Det är dags för sista delen i Moseplassen x-factor-tävling. Blommor i svart eller grönt är inte något jag har många av, men en svart skönhet vill jag visa. Det är den här rödsvarta vallmon ’Black paeony’. Jag sådde den som frö från Thompson & Morgan för många, många år sedan. Namnet är ovanligt passande, blomman ser verkligen ut som en fluffig pionboll!

svart vallmo 1
Så ska jag satsa på en enda svart blomma som har ”det”, ja, då får det bli den här. ’Black paeony’ blir 80-90 cm hög och har kraftiga stjälkar som inte viker sig i första taget. Den trivs bäst på riktigt soliga platser. Som många vallmosorter så lever den kvar i min trädgård där den behagar trivas. Jag sprider alltid ut lite frö på olika platser i trädgården för att vara säker på att den stannar kvar hos mig.

Det händer att jag missar att plocka bort alla frökapslar på hösten och då skapar fåglarna trädgårdskonst åt mig med hjälp av lite snö…

vallmo med snö

17 tankar på “En svart skönhet i rabatten

  1. Jeg har sådd denne – fordi jeg synes den er utrolig vakker. Jeg håper jeg får den til å komme igjen og igjen… Dette er en flott kandidat til X-Faktor. Lykke til!

    • Tack! Jag sparar alltid lite extra frön, ifall den skulle försvinna ett år för mig, men hittills har den alltid grott någonstans i trädgården. Dock inte alltid där jag vill ha den… 😉

  2. Pingback: “Må ha” til staudebedet | den hemmelige hagen

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)