Idéerna kring omgörningen av Bärlandet föll på plats

Har haft min mamma på helgbesök och då blir det mycket prat om trädgård, växter och omgörningar vill jag lova.

Har de sista veckorna skissat och skissat på omgörningen av Bärlandet, men inte varit nöjd med resultatet. När nya trädgårdsboden byggs halveras Skära rabatten. Alltså måste jag flytta de växterna till ett nytt ställe. Enklaste vore ju att göra en ny Skär rabatt vid bärlådorna, men hur jag än ritade blev det inte bra. Tills jag diskuterade med mamma och hon kom med den saknade pusselbiten – att inte göra en rabatt utan två! Med en gång mellan dem som leder in till bärlandet. Där satt den! Så här ser skissen ut:Nya bärlandet_urklipp

Så här ser Skära rabatten ut nu:
Skära rabatten 2
Korallkornell längst bak, sköldpaddsört, höstflox, dagliljor, drakmynta, pion, alla i olika skära nyanser och så några stora plantor med funkia. Med ett orange tegelhus skär det sig med så här kallrosa blommor framför huset, så jag har samlat dem i en och samma rabatt vid trädgårdsboden som är ljusgul.

Skära rabatten 3 Skära rabatten 4Höstflox, gammal sort från mina morföräldrars trädgård, och en skär daglilja.

Och med Skära rabatten ordnad öppnade sig plötsligt helt nya möjligheter för den lilla rabatt som kommer att bli kvar utanför trädgårdsboden. Började fundera på vad jag skulle vilja se när jag tittar ut genom fönstret i boden. En blommande ros vare väl fint? Får bli en riktigt knallskär för att binda ihop färgtemat tvärsöver gången.

Kom också på att i den lilla rabatten ska jag ha svart som färgtema i övrigt, så den blir alltså Svarta rabatten sedan. Har länge velat skaffa lite svarta växter och Moseplassens svarta x-factor tema väckte habegäret efter flera nya växter…

Nu har jag det underbara framför mig att fundera på nya spännande svarta växter och våndas över vilken ros jag ska välja?! Så roligt, så roligt! 🙂

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)