God Jul & sneak preview från mitt nya trädgårdsrum

God jul till er alla! Hoppas ni har det fint och känner julstämning oavsett om det är snö eller inte där ni befinner er.

23 dec 14 boden ljus kväll
Juleljusen tindrar i mitt nya trädgårdsrum. Och lugn, det är batteriljus.

Jag har inte skrivit om vår nya trädgårdsbod på ett bra tag. Den var färdig utvändigt redan i somras, men sedan skulle den ju fixas invändigt också. Golvet och taket skulle målas, tapeter skulle upp, lister skulle sågas och målas, den inbyggda bokhyllan skulle göras i ordning, hyllor och redskapshållare skulle upp och alla saker som stått i garaget sedan i våras skulle sorteras in… Det har tagit sin tid och det har känts helt okej att det har gjort det. Växter behöver i jorden för att inte dö, boden klarar sig. 😉 Har några inredningsdetaljer kvar som ska sys, men det får ske veckorna framöver när jag orkar. Ska visa mer när det är helt klart, men bjuder på en sneak preview redan nu.

23 dec 14 boden arbetsbänk amaryllis
Min lilla keramik-rödhake har fått flytta in över vintern och håller amaryllisarna sällskap. Det här är bara en liten bit av arbetsbänken, totalt är den 2,5 meter lång.23 dec 14 boden broderier gardin mormorGardinerna är örngott som min mormor en gång sydde och broderade när hon skulle gifta sig med morfar. Nu kan jag titta på de vackra broderierna varje gång jag är i boden, det tror jag mormor hade tyckt om.

Frostkänsliga Viola hederacea har fått flytta in i boden och fortsätter att blomma. Redskapshållare och korgen med lerkrukor har fått ett nytt hem, liksom några minnen från förr. Batteriljus lyser i gräddkannorna jag har samlat.

23 dec 14 boden amaryllis 'Red Knight'Amaryllis ‘Red Knight’ börjar visa färg.

Under den här hösten har jag många dagar varit glad och tacksam över att jag har haft boden att fixa lite i, dagar när regn och blåst gjort att jag inte har kunnat gå en promenad eller vara ute i trädgården. I boden kommer jag lite närmare trädgården än inomhus. Jag har stått och krukat vårlökar i vackra gamla lerkrukor som jag samlat på mig genom åren. Nu börjar små gröna skott skjuta upp, ja det är till och med knopp i krokus ‘Tricolor’ och en av pärlhyacinterna blommar! Att se vårtecken redan nu känns bra och hoppfullt.

23 dec 14 boden krokus 'tricolor' 23 dec 14 boden pärlhyacint

Det där med ”bod” är kanske lite missvisande, trädgårdsrum är mer sanningsenligt för detta lilla hus som är isolerat och har el indragen. Elementet står på frostvakt, vill inte att mina små lökar ska växa alltför snabbt. Har längtat efter mitt eget trädgårdsrum i många år och nu är det äntligen verklighet. Nu hoppas jag att det gröna taket ska bjuda på både krokus- och fetbladsblomning när värmen kommer åter.

Ha nu en riktigt skön julhelg! Här är en mjuk och gosig familjemedlem som slappar sedan han fångat tomteluvans boll…

23 dec 14 katt tomteluva

22 tankar på “God Jul & sneak preview från mitt nya trädgårdsrum

    • Det förstår jag att du gör, det är så fint!! 🙂 Även om vi har lite olika inriktning på våra trädgårdsrum så fyller de båda ett behov som ett mellanting mellan inne och ute.
      God jul!
      Kram Kristina

  1. God Jul till dig också! Så mysigt och lyxigt med gardiner, värme och tapeter i din bod. Gillar gardinerna speciellt. Extra fint när amaryllisarna slår ut.
    Julkramar Luna

  2. Så härligt med ett trädgårdsrum att pyssla i. Ser jättemysigt ut. Hoppas på fler bilder snart.

    Kissekatten är ju bara hur söt som helst.

    Tack för salladsreceptet. Det ska jag absolut göra i jul.

    God Jul önskar jag dig.

    Kram,
    maria

    • Kommer fler bilder på hela boden med många fiffiga lösningar på trädgårdsrelaterade förvaringsproblem när jag fixat det sista – ska ha en skön plats att sitta där också.
      Önskar dig också en riktigt fin jul!
      Kram Kristina

  3. Och en riktigt God Jul till dig också! Så roligt att få se ditt trädgårdsrum. Det verkar så himla mysigt och så fint det blev med gardinerna från din mormors vackra örngott. Vilken jättebra redskapshållare förresten. Det är skönt att ha ett eget litet krypin där man kan pyssla med sina växter. Man behöver ju sin dos av trädgård och jord även under vintern.

    Ha nu en riktigt fin julhelg! Älskar bilden på er gosiga familjemedlem.

    Kram Anita

    • Tack! Ja, nu slipper jag längta så mycket efter trädgården under vintern och resten av familjen slipper jord överallt inomhus i vår… 😉
      Vår kisse skrämde oss igår när han inte kom hem som han brukar till kvällsmaten, först när klockan var nära midnatt dök han upp, superhungrig och extremt kelen. Så här vintertid brukar han inte stanna ute om natten så jag var så glad när han kom hem.
      Önskar dig också en fin julhelg!
      Kram Kristina

  4. Åh, vad fint och lyxigt med ett trädgårdsrum! Avis… Här hemma har jag i alla fall övertalat maken att få sätta in en vask i vårt största källarrum som blir verkstad/förvaring/pingisrum mm. Ska fundera ut lite smarta hyllor till (kommande års) frösådder också, men det är nog så långt jag kan sträcka mig…:-) Önskar dig en riktigt skön jul, hoppas vi ses till det nya året. Läste just idag att trädgårdsmässan i Malmö är redan i början av mars, kanske ses vi där?
    Kram
    Elin

    • Tack! Har väntat många år på mitt rum, så glädjer mig verkligen åt det nu. Jag hoppas också att vi ses i vår och kan ta en fika ihop, det hade varit jättetrevligt! 🙂
      Kram Kristina

  5. Tack för din hälsning och att du hängt med i kalendern! Ja vi fick vår julsnö tillslut, inte mycket men väldigt vackert. Vilket fantastiskt trädgårdsrum ni gjort så praktiskt och så fint. Ett sånt skulle alla trädgårdsmänniskor ha.
    God fortsättning!
    Kram Ulrika

  6. Vilket underbart rum! Åh, väcker habegär… och börjar tänka att om jag skulle göra om si till så, kanske skulle… Du inspirerar!
    Katten i sin luva, med tassen över ”bollen”… Underbar!
    Fortsatt god helg!
    kram
    Katarina

    • Mmm, du vet jag har sneglat på ”alla andras” trädgårdsrum i många år och suckat, så kan jag väcka inspiration så fler får ett eget trädgårdsrum blir jag bara glad. 🙂
      Kram Kristina

Lämna gärna en kommentar, det är så roligt att ha kontakt med dig som läser här! :)